הצהרה מטעם ה-AHA אודות איסכמיה קריטית של הגפה (Circulation)

כולסטרול עורק

הצהרה מדעית מטעם ה-American Heart Association (AHA), אשר פורסמה בכתב העת Circulation, מדגישה את חשיבות אבחנה מוקדמת וטיפול באיסכמיה קריטית של הגפה ונוגעת ליתרונות והמגבלות של טכניקות לא-פולשניות וציוד להערכת זרימת הדם.

איסכמיה קריטית של הגפה (Critical Limb Ischemia) הינה ביטוי של מחלת עורקים היקפית והינה גורם מג’ורי לקטיעת גפה לא-טראומטית. עם אבחנה נכונה וטיפול הולם ניתן לשמר את חיונית הגפה ולשפר את איכות החיים של החולים. הקווים המנחים מטעם ה-AHA/ACC בנושא מחלת עורקים היקפית של הגפיים התחתונות מגדירים איסכמיה קריטית של הגפה בנוכחות כאב איסכמי במנוחה, אי-החלמה של פצע/כיב, או גנגרנה לאורך לפחות שבועיים עם עדות לתת-זילוח כפי שנקבע לפי מדד Ankle-Brachial Index (ABI), Toe Brachial Index (TBI), לחץ סיסטולי באצבע, לחץ קרסול, TcPo2 (Transcutaneous Oximetry), או Skin Perfusion Pressure (SPP).

מדד ה-ABI הינו הנפוץ ביותר להערכת זילוח, אם כי השימושיות שלו עשויה להיות מוגבלת בחולים עם איסכמיה קריטית של הגפה. מחקרים קודמים הוכיחו כי ABI הינו מנבא מדויק של ריפוי פצע או סיבוכים מג’וריים של הגפה. המדד מספק מידע פרוגנוסטי חשוב, אך ב-30% מהחולים עם עדות אנגיוגרפית לאיסכמיה קריטית של הגפה מדד ABI שגוי.

מעדויות עדכניות עולה כי לחץ אצבע עשוי להיות מנבא טוב יותר של סיבוכים מג’וריים של הגפה ומחלה של הטיביה בחולים עם איסכמיה קריטית של הגפה, בפרט באלו עם מחלה מבודדת מתחת לברך. עם זאת, עד כה אין עדויות מוצקות להערכת הרגישות והסגוליות של בדיקות אלו ככלים להערכת זילוח, במטרה לקבוע החלמה של הפצע או אפשרות להצלת הגפה.

לכלים מתקדמים יותר להערכת זילוח, דוגמת TcPo2 ו-SPP, עדויות מוגבלות יותר בכל הנוגע ליכולת החיזוי של זילוח להחלמת פצע. יתרה מזאת, טכניקות אלו אינן זמינות מאוד ובעלות מגבלות רבות.

צוות המומחים בחן גם טכנולוגיות ניסיוניות להערכת זילוח גפה תחתונה וכן נגע בגישות אבחנתיות אחרות בפיתוח, אשר עשויות לספק הזדמנות לשיפור איכות הטיפול בחולים עם איסכמיה קריטית של הגפה.

Circulation. Published online August 12, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה