משפחה

תיקון כירורגי של צניחת מסתם מיטרלי – מה התוצאים של התיקון לטווח הרחוק, חוץ מהעלמת הדליפה?/מאת ד”ר יעקב גולדשטיין, האיגוד הקרדיולוגי

האטיולוגיה של אי ספיקה ראשונית של המסתם המיטרלי (ר”ת MR ) נעוצה ברב המקרים במחלה ניוונית (ר”ת DRM ) של מנגנון המסתם עצמו:

אם משני לדרגות שונות של myxomatous mitral valve וצניחה של עלה אחורי, או קדמי, או שניהם אל תוך העלייה (ר”ת MVP ), לעיתים עד כדי קרע של כורדות ו –flail leaflet ,

או –flail leaflet  כאשר הקרע משני לתהליכים שונים, דגנרטיביים, ואחרים.

למרות העדר מחקרים המשווים אקראית ופרוספקטיבית שיטות ניתוחיות ב MVP , ההנחיות הבין לאומיות נותנות העדפה על תיקון כנגד החלפה כאשר יש צורך בטיפול כירורגי.

המלצה זאת מתבססת על מחקרים רטרוספקטיביים, אשר הדגימו יתרון של תיקון על החלפה, בתוצאים, בתמותה ניתוחית, ובהישרדות חופשית מסיבוכי מסתם.

הופעת  סימפטומים סימנם של פגיעה בתפקוד חדר שמאל (ר”ת LV ), או מדדים אקו קרדיוגרפיים של פגיעה בו, כרוכים גם בתמותה מוגברת פוסט ניתוחית וגם בתוצאים חמורים יותר בהמשך.  לכן מקובל במטופלים אסימפטומטיים עם MVP  ו MR חמור ותפקוד LV תקין, לשקול ניתוח במידה ואכן המסתם מתאים לניתוח תיקון, במרכזים בהם תוצאות התיקון אכן מצוינות.

יש יתרון בגישה כזאת במטופלים אסימפטומטיים רק בתנאי שהתיקון מפסיק את ה MR ותפקוד MV נשאר יציב לאורך שנים רבות (אך מעבר לעשור הראשון שתועד ברב המחקרים הרטרוספקטיביים), וללא תחלואה עתידית הקשורה בפעולה.

מטרת המחקר:

מחקר עוקבה שניסה להעריך תוצאות ארוכות הטווח של תיקון MR משני ל MVP , במרשם גדול על כל אלה שעברו ניתוח תיקון במרכז יחיד, בידי מנתח אחד וצוותו מטורונטו, עם מעקב תקופתי פרוספקטיבי קליני ואקו קרדיוגרפי על תפקוד MV מעל ל 2 עשורים.

שיטות:

סך 1234 מטופלים עוקבים (בגיל חציון 59 שנים ו 70.4% זכרים) עברו תיקון MV בגלל MR משני ל MVP עם מעקב פרוספקטיבי חציון של 13 שנים (ב  8-34IQR שנים), כאמור כולל גם סקר אקו קרדיוגרפי תקופתי. סך 163 מטופלים היו בסיכון אירוע חמור בתום 20 שנה.

בתקופה שבין 1981 ל 2010 בה בוצעו הניתוחים במרשם, הסיכוי לבצע ניתוח תיקון ב MVP היה תחילה 50% בלבד ו 99% לאחר 1991.

היארעות מצטברת של אירועים חמורים והגורמים הקשורים לכך, נבחנו בקפידה עם תמותה כחישוב תוצא מתחרה (כ competing outcome).

 לתוצאות ולמסקנות באתר האיגוד הקרדיולוגי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה