משפחה

סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בקרב מטופלים ששרדו מחלות ממאירות (The Lancet)

מטופלים ששרדו מחלה ממארת מצויים בסיכון מוגבר משמעותית למחלות לב וכלי דם, כך עולה מסקירה חדשה שפורסמה בכתב העת The Lancet וכללה נתונים מהרשומות הרפואיות של למעלה מ-100,000 מטופלים עם היסטוריה של ממאירות.

החוקרים השלימו מחקר עקובה מבוסס-אוכלוסיה, אשר התבסס על נתונים ממאגר UK Clinical Practice Research Datalink וזיהו מטופלים ששרדו אחת מבין 20 מחלות ממאירות נפוצות, כולם בגילאי 18 שנים ומעלה. הם גם כללו קבוצת ביקורת של מטופלים ללא היסטוריה של ממאירות, אשר תאמו בגיל, מין ומרפאה כללית לאלו בקבוצת המקרים. במסגרת המחקר נערכה השוואה של הסיכון למגוון תוצאים קרדיווסקולאריים.

בתקופה שבין ינואר 1990 ועד סוף דצמבר 2015 זוהו 126,120 משתתפים עם אבחנה של ממאירות רלבנטית, אשר עדיין היו במעקב לאורך לפחות שנה אחת. למשתתפים אלו התאימו החוקרים 630,144 ביקורות. לאחר הוצאת מטופלים שלא ענו על קריטריוני המחקר, נותרו 108,215 משתתפים בקבוצת המקרים ו-523,541 ביקורות.

מהנתונים עולה כי הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי היה מוגבר בקרב השורדים של 18 מבין 20 ממאירויות באתרים ספציפיים, בהשוואה לביקורות (יחס סיכון מתוקן שנע בין 1.72 באלו לאחר סרטן ערמונית ועד 9.72 בחולים לאחר ממאירות של הלבלב). יחסי הסיכון פחתו עם הזמן, אך נותרו מוגברים למעלה מחמש שנים לאחר האבחנה.

החוקרים זיהו עליה בסיכון לאי-ספיקת לב או קרדיומיופתיה בחולים לאחר 10 מבין 20 הממאירויות שנכללו במחקר, כולל ממאירויות המטולוגיות (יחס סיכון מתוקן של 1.94 עם לימפומה שאינה הודג’קין, יחס סיכון מתוקן של 1.77 לאחר לויקמיה ויחס סיכון של 3.29 באלו ששרדו מיאלומה נפוצה), סרטן הוושט (יחס סיכון מתוקן של 1.96), סרטן ריאות (יחס סיכון של 1.82), כליות (יחס סיכון מתוקן של 1.73) ושחלות (יחס סיכון מתוקן של 1.59).

עוד דווח על סיכון מוגבר להפרעות קצב, דלקת קרום הלב, מחלת עורקים כלילית, אירוע מוחי ומחלת מסתמי לב לאחר ממאירויות שונות, כולל ממאירויות המטולוגיות.

יחסי הסיכון לאי-ספיקת לב או קרדיומיופתיה ותרומבואמבוליזם ורידי היו גדולים יותר בחולים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם בעבר ובחולים צעירים יותר. עם זאת, העליה האבסולוטית בסיכון הייתה לרוב גדולה יותר עם גיל מתקדם. הסיכון המוגבר לתוצאים אלו היה הבולט ביותר בחולים שקיבלו טיפול כימותרפי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב מטופלים ששרדו את מרבית הממאירויות הנפוצות תועד סיכון מוגבר בטווח הבינוני ובטווח הארוך למחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, עם הבדלים ניכרים בתוצאות ממאירויות באתרים שונים.

The Lancet

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה