בדיקות דם משלימות לבדיקות סקר לסרטן/ פורסם ב- Ann Oncol

מאת ד”ר יוליה וקסמן

בדיקת דם שנקראת Galleri יכולה לאתר עד כ- 50 סוגי סרטן ויכולה להיות שימושית בנוסף לבדיקות סקר סטנדרטיות. הבדיקה לא אושרה על ידי ה- FDA אך זמינה לשימוש בארה”ב.

מדובר בתוצאות של מחקר הנקרא Circulating Cell-free Genome Atlas (CCGA) study. בדיקת ה- Galleri משתמשת בשיטת next-generation sequencing על מנת לבצע אנליזה של קבוצות מתיל על circulating cell-free DNA בדגימת הדם. על פי המחקר, הספציפיות של הבדיקה לזיהוי סרטן היא 99.5% אך הרגישות לזיהוי סרטן בכל שלב היא רק 51.5% (90% עבור סרטן בשלב 4).

המחקר כלל 4077 מטופלים, מתוכם 2823 אובחנו בסרטן (55% מהם שלב 1 או 2) ו-1254 לא אובחנו בסרטן. הגיל הממוצע של המטופלים היה 61. סה”כ הרגישות הייתה 51.5% והיא הייתה גבוהה יותר ככל שהסרטן היה בשלבים מתקדמים יותר: 90% בשלב 4, 77% בשלב 3. 40% בשלב 2 ו- 17% בשלב 1. הרגישות הייתה גבוהה יותר ב-12 סוגי סרטן: רקטום, שלפוחית, מעי, ושט, קיבה, ראש צוואר, כבד ודרכי מרה, ריאה, שחלה, לבלב, לימפומה ומאלומה נפוצה. בסוגי הסרטן הללו, הרגישות הייתה 76% לכל השלבים. ערך הניבוי החיובי של הבדיקה היה 44.4% וערך הניבוי שלילי של הבדיקה היה 99.4%.

מטרת הבדיקה היא להשלים בדיקות סקר קיימות כמו קולונוסקופיה או ממוגרפיה, ולא להחליפן. היא צפויה להיות שימושית במיוחד במבוגרים מעל גיל 50 הנמצאים בסיכון מוגבר לסרטן. המחקר הנוכחי הוא ולידציה של מחקר קודם ומבסס פרדיגמה של סקירת אנשים לסוגי סרטן מרובים בבדיקת דם בודדת לעומת המצב הקיים כיום שבו סוקרים אנשים לסוג סרטן ספציפי.

ישנם חסרונות ויתרונות לשימוש בבדיקה:

היתרונות- בדיקה בודדת, לא פולשנית, מזהה מספר סוגי סרטן.

החסרונות- הרגישות אינה 100%, במיוחד בשלבים מוקדמים, הבדיקה אינה מזהה את כל סוגי הסרטן.

מחקרים עתידיים צפוי לחקור את השימוש בבדיקה במטופלים עם פרדיספוזיציה גנטית לסרטן וגם על מנת להעריך שארית מחלה, לנטר תגובה לטיפול ולזהות הישנות מוקדמת. על הנתונים לעבור ולידציה פרוספקטיבית טרם שימוש קליני נרחב.

הכתבה פורסמה ב- MEDSCAPE

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה