משפחה

שינויים קוגניטיביים ושינויי EEG נמשכים עד 10 חודשים לאחר מחלת קורונה (Journal of Neurology)

קורונה

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מחקר חדש שפורסם ב- Journal of Neurologyהראה כי בקבוצה של חולים שאושפזו במחלקה לרפואה דחופה עם אבחנה של COVID-19, יותר ממחצית הראו הפרעות קוגניטיביות המשפיעות בעיקר על זיכרון ותשומת לב חודשיים לאחר השחרור. יחד עם זאת, במעקב של 10 חודשים, חל שיפור משמעותי בפגיעה הקוגניטיבית. אך, כמה ליקויים קוגניטיביים והפרעות במצב הרוח עדיין ניכרו ביותר משליש מהמטופלים. ממצאי ה-EEG הראו האטה בפעילות קליפת המוח, אשר השתפרה רק באופן חלקי בחודש העשירי.

החוקרים העריכו חולים בוגרים שאושפזו לחדר המיון עם אבחנה של COVID. אלו שדיווחו על תלונות קוגניטיביות עברו הערכה נוירופסיכולוגית ו-EEG הכולל 19 ערוצים לאחר 2 ו-10 חודשים מהשחרור מבית החולים. החוקרים העריכו את צפיפות הזרם האזורית וערכי הקישוריות ב-EEG ומדדו נפחי מוח וחומר לבן (WMH). הם העריכו נתונים קליניים בחולים ובריאים בתחילת המחקר ובאלה עםבלי דיסגאוזיההיפוזמיה לאורך זמן. מבין כל המשתתפים, רוב המשתתפים (85.7%) התאשפזו, כרבע (26.5%) נזקקו להנשמה מכנית לא פולשנית, ו-4.1% נזקקו לאינטובציה. כמעט שלושה רבעים (73.5%) חוו ביטויים נוירולוגיים, בעיקר דיסגאוזיה (59.2%) והיפוסמיה (44.9%). למרות שתסמינים נוירולוגיים חריפים נפתרו ברוב החולים בתחילת המחקר, 26.5% המשיכו לדווח על אסתניה.

בתחילת המחקר, 53% מהמטופלים הראו פגיעה לפחות בתחום קוגניטיבי אחד, בעיקר בתפקודים ניהוליים. בנוסף, 16% מהמטופלים הראו פגיעה בתפקוד ניהולי, בזיכרון ובראייה-מרחבית. יתר על כן, 28% מהחולים הציגו הפרעות פסיכופתולוגיות, כולל תסמיני דיכאון (10%), מאפייני PTSD (12%), או שניהם (6%). למשתתפים היו ביצועים גרועים יותר בכל התחומים הקוגניטיביים שנחקרו, בהשוואה לקבוצת הביקורת הבריאה, והפרעות בתפקוד הניהולי נמצאו בקורלציה עם מצוקה נשימתית אקוטית. ב-EEG, מטופלים הראו צפיפות זרם אזורית וקישוריות גבוהה יותר ברצועת הדלתא, אשר הייתה בקורלציה עם תפקודים ניהוליים ירודים. בדיקות ה-MRI הראו גם נפחי WMH גדולים יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת הבריאה, שהייתה בקורלציה לחסרים בזיכרון מילולי. למרות שנצפה שיפור בליקוי הקוגניטיבי ובקישוריות EEG של רצועת דלתא לאורך הזמן, התסמינים הפסיכופתולוגיים נמשכו. בפרט, חולים שחוו דיסגאוזיההיפוזמיה חריפה הראו שיפור קל יותר במבחני זיכרון בהשוואה לחולים שלא חוו תסמינים אלה.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

אחיות ואחים יקרים,

לרגל יום האחיות והאחים המצוין היום, 16 באפריל 2024, אנו מצדיעים לכם ומוקירים את פועלכם.

אתם, הגיבורים שנלחמים על חייהם של חיילים ושל אזרחים, ולא משנה באילו תנאים, וזאת באומץ, בגבורה וללא פשרות, ראויים לכל הערכה.
תודה רבה בשם חברת e-Med ובשם המדינה כולה.