משפחה

מה בין סוכרת מסוג 2 ובין הסיכון לסוגים שונים של דמנציה? (Diabetes Care)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes Care עולה כי הקשר בין סוכרת מסוג 2 ובין דמנציה משתנה לפי תתי-סוגים שונים של דמנציה. הקשר הבולט ביותר תואר עם דמנציה וסקולארית, כאשר בחולים עם סוכרת מסוג 2 ואיזון גליקמי ירוד תועד סיכון גבוה יותר להתפתחות דמנציה וסקולארית ודמנציה לא-וסקולארית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת מסוג 2 מלווה בסיכון גבוה לדמנציה, אך הקשר עם תתי-סוגים שונים של דמנציה אינו מובן היטב. כעת הם בחנו את היקף הקשר בין סוכרת מסוג 2 ובין תתי-סוגים של דמנציה ואם קשרים אלו משתנים לפי האיזון הגליקמי.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Swedish National Diabetes Register וכללו 378,299 חולים עם סוכרת מסוג 2 ולמעלה מ-1.8 מיליון ביקורות תואמות בגיל, מין ומחוז אשר נבחרו באקראי ממאגר Swedish Total Population Register. התוצאים שנבחנו כללו את היארעות מחלת אלצהיימר, דמנציה וסקולארית ודמנציה לא-וסקולארית. הקשר בין סוג סוכרת מסוג 2 ובין דמנציה סווג לפי ריכוז המוגלובין מסוכרר התחלתי בחולים עם סוכרת מסוג 2 בלבד. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת העליה בסיכון לתוצאים.

לאורך מעקב חציוני של 6.8 שנים, 11,508 חולים עם סוכרת מסוג 2 (3.0%) פיתחו דמנציה, כמו גם 52,244 ביקורות (2.7%). הקשר הבולט ביותר תועד עם דמנציה וסקולארית, כאשר בחולים עם סוכרת מסוג 2 לעומת ביקורות תועד יחס סיכון של 1.34 (רווח בר-סמך 95% של 1.28-1.41). הקשר בין סוכרת מסוג 2 ובין דמנציה לא-וסקולארית היה מתון יותר (יחס סיכון של 1.10, רווח בר-סמך 95% של 1.07-1.13). עם זאת, הסיכון למחלת אלצהיימר היה נמוך יותר בחולים עם סוכרת מסוג 2, בהשוואה לביקורות (יחס סיכון של 0.94, רווח בר-סמך 95% של 0.90-0.99).

כאשר החוקרים בחנו את הנתונים לפי ריכוז המוגלובין מסוכרר הם זיהו קשר מנה-תגובה בין האיזון הגליקמי ובין הסיכון לדמנציה

החוקרים מסכמים וכותבים כי הקשר בין סוכרת מסוג 2 ודמנציה משתנה לפי תתי-סוגים של דמנציה, כאשר הקשר הבולט ביותר הוא עם דמנציה וסקולארית. עוד עולה מהמחקר כי בחולים עם סוכרת מסוג 2 ואיזון גליקמי ירוד תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה וסקולארית ולא-וסקולארית.

Diabetes Care, January 25, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

אחיות ואחים יקרים,

לרגל יום האחיות והאחים המצוין היום, 16 באפריל 2024, אנו מצדיעים לכם ומוקירים את פועלכם.

אתם, הגיבורים שנלחמים על חייהם של חיילים ושל אזרחים, ולא משנה באילו תנאים, וזאת באומץ, בגבורה וללא פשרות, ראויים לכל הערכה.
תודה רבה בשם חברת e-Med ובשם המדינה כולה.