משפחה

סיבוכים קוגניטיביים לאחר COVID-19 מופיעים באחד מכל חמישה חולים (מתוך אתר MedRxiv)

למעלה מ-20% מהחולים בגילאי 18-65 שנים עם הוכחה מעבדתית לזיהום בנגיף הקורונה סבלו מתסמינים ממושכים לאחר 6-12 חודשים מהזיהום הנגיפי אשר הפריעו משמעותית לפעילות היומיומית שלהם, כך עולה מנתונים שפורסמו באתר MedRxiv וטרם עברו סיקור עמיתים.

החולים בסיכון הגבוה ביותר לפתח סיבוכים קוגניטיביים לאחר הזיהום הנגיפי היו נשים, אלו עם זיהום ראשוני בדרגה חמורה יותר וחולים בגילאים מתקדמים, אם כי גם חולים צעירים יותר פיתחו סיבוכים דומים. שלושת התסמינים הנפוצים ביותר כללו עייפות, ליקוי נוירו-קוגניטיבי ותסמינים באזור בית החזה. עם זאת, חרדה/דיכאון, כאבי ראש/סחרחורות ותסמונות כאב היו נפוצים גם כן.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי, EPILOC (Epidemiology of Long COVID), התבסס על נתונים אודות מטופלים בגילאי 18-65 שנים בארבעה אזורים גיאוגרפיים בדרום גרמניה, עם בדיקת PCR חיובית לנגיף הקורונה בין אוקטובר 2020 ועד מרץ 2021.

הנתונים נאספו באמצעות שאלונים שנשלחו לחולים וכללו מידע אודות תדירות התסמינים (6-12 חודשים לאחר בהשוואה למצב לפני הזיהום), חומרת וצבר התסמינים, גורמי סיכון ויכולת עבודה.

החוקרים מדווחים כי קשיי ריכוז או בעיות זיכרון, קוצר נשימה, עייפות כרונית ותשישות גופנית מהירה תועדו בלמעלה מ-20% מהחולים לאחר זיהום חד עם פגיעה משמעותית במצב הבריאותי הכללי וביכולת העבודה. כ-25% מהחולים פיתחו תסמינים אשר לא הופיעו טרם הזיהום ופגעו באופן מתון בפעילויות יומיומיות ונקשרו עם ירידה ביכולת ההתאוששות או עבודה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מאשרים כי גם מבוגרים צעירים ובגיל העמידה שפיתחו מחלה קלה על-רקע נגיף הקורונה עשויים לפתח תסמינים ממושכים וסיבוכים זמן רב לאחר הזיהום הראשוני.

מתוך אתר MedRxiv

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה