משפחה

מדדי סידן בעורקים כליליים מנבאים את הסיכון למוות לבבי פתאומי (J Am Coll Cardiol Img)

הסיכון למוות לבבי פתאומי עולה באופן עקבי במקביל לעליה במדדי סידן בעורקים הכליליים (Coronary Artery Calcium) בחולים בסיכון נמוך-עד-בינוני, ללא תלות בגורמי סיכון מקובלים למחלות לב וכלי דם, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JACC Cardiovascular Imaging.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מוות לבבי פתאומי הינו ביטוי ראשוני נפוץ של מחלת לב כלילית; עם זאת, חיזוי הסיכון למוות לבבי פתאומי עדיין אינו מוצלח. מדדי CAC מהווים סמן לעומס הנגע הטרשתי, כאשר לא ברור אם אלו עשויים לסייע בהערכת הסיכון למוות לבבי פתאומי מעבר לגורמי הסיכון המסורתיים למחלות לב וכלי דם.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 66,636 מטופלים (גיל ממוצע של 54.4 שנים, 33% נשים) במסגרת מניעה ראשונית ממאגר CAC Consortium. ניתוח רב-משתני הושלם על-מנת לקבוע את הקשר בין מדדי CAC ובין מוות לבבי פתאומי, תוך תקנון למשתנים דמוגרפיים וגורמי סיכון מסורתיים. החוקרים מדווחים כי ב-55% מהחולים תועד מדד CAC שאינו אפסי.

במהלך חציון מעקב של 10.6 שנים תועדו 211 מקרי מוות לבבי פתאומי (0.3%), כאשר 91% מהם תוארו בחולים עם מדד CAC התחלתי גבוה מאפס.

בהשוואה למדד CAC אפסי, תועד עליה הדרגתית בסיכון למוות לבבי פתאומי עם מדדי CAC בטווח 100-399 (יחס סיכון של 2.8, רווח בר-סמך 95% של 1.6-5.0), בטווח 400-999 (יחס סיכון של 4.0, רווח בר-סמך 95% של 2.2-7.3) ומדד CAC מעל 1,000 (יחס סיכון של 4.9, רווח בר-סמך 95% של 2.6-9.9).

הערכת מדד סידן בעורקים הכליליים שיפר את יכולת הניבוי של מוות לבבי פתאומי בחולים עם סיכון למחלה כלילית בתוך עשר שנים קטן מ-7.5% (p=0.02) ובאלו עם סיכון בטווח 7.5-20% (p=0.003), כאשר השיפור ביכולת החיזוי של הסיכון למוות לבבי פתאומי באלו עם סיכון של מעל 20% (p=0.54).

ממצאי המחקר מעידים כי מדדי CAC גבוהים יותר מלווים בסיכון מוגבר למוות לבבי פתאומי, כאשר העליה בסיכון הינו מעבר לעליה הצפויה על-רקע גורמי סיכון מוכרים למחלות לב וכלי דם, בעיקר בקרב חולים המטופלים במסגרת מניעה ראשונית והינם בדרגת סיכון נמוך-בינוני למחלת לב וכלי דם. הערכת סידן בעורקים הכליליים עשויה לסייע בהערכת הסיכון למוות לבבי פתאומי ולזהות את החולים בהם צפויה התועלת הרבה ביותר למעקב ובדיקות נוספות.

J Am Coll Cardiol Img. Mar 21, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה