משפחה

גם מטופלים עם BMI תקין עשויים להנות מהפוגה בסוכרת מסוג 2 לאחר ירידה במשקל (Diabetes UK Professional Conference 2022)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מחקר חדש שפורסם ב- Diabetes UK Professional Conference 2022הראה כי תוכנית ירידה במשקל יכולה להוביל להפוגה של סוכרת מסוג 2, אפילו אצל אנשים עם אינדקס מסת גוף תקין (BMI), באמצעות אובדן שומן בגוף, במיוחד בכבד ובלבלב. ניסוי ReTUNE (היפוך סוכרת מסוג 2 לאחר נורמליזציה של צריכת אנרגיה באנשים שאינם סובלים מהשמנת יתר), כלל 20 מטופלים עם סוכרת מסוג 2 במשך פחות מ-6 שנים ו-BMI של 27 ק”ג/מ”ר ומטה. לאחר שנה, המשתתפים איבדו 9% ממשקל גופם. השומן בגופם ירד באופן משמעותי, לאותה רמה כמו בקבוצת הביקורת ללא סוכרת מסוג 2, והם חוו ירידה בשומן הכבד, בסך הטריגליצרידים והשומן בלבלב. המחקר הראה גם שהדבר מלווה בעלייה בהפרשת האינסולין והפחתה ברמות A1c ורמות הגלוקוז בפלזמה בצום. ממצאים אלו תומכים בתיאוריה של סף שומן אישי, שמעליו “מופיעה סוכרת מסוג 2”, אמר החוקר הראשי. “ירידה במשקל היא טיפול הקו הראשון לכל עם סוכרת מסוג 2, ללא קשר ל-BMI“.

בניסוי DiRECT כבר הוכח שדיאטה מוגבלת בקלוריות ואחריה הכנסה הדרגתית של מזון ותוכנית לשמירה על ירידה במשקל יכולה להשיג הפוגה של סוכרת מסוג 2 לאחר שנתיים אצל אנשים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר. כפי שדווח, 36% מ-300 מטופלים הגיעו להפוגה בסוכרת ושמרו עליה עד 24 חודשים, בהשוואה לשינויים זניחים בקבוצת הביקורת.

עבור המחקר הנוכחי, החוקרים גייסו 20 אנשים עם סוכרת מסוג 2 במשך פחות מ-6 שנים, עם BMI של 21-27 ק”ג/מ”ר והשוו אותם ל-20 מקרי ביקורת מתואמים, עם מעקב של 52 שבועות. המטופלים היו בגיל ממוצע של 59 שנים, 13 היו נשים, ה-BMI הממוצע היה 24.8 ק”ג/מ”ר ומשך הסוכרת הממוצע היה 2.8 שנים. הממוצע של A1c היה 54 mmol/mol. 14 מהמטופלים נטלו מטפורמין בעת ​​הגיוס ושניים טופלו בגליקלאזיד, ותרופות אלו הופסקו כאשר המטופלים הראו 6 שבועות של יציבות לאחר ירידה במשקל. בסך הכל, המשקל ירד בממוצע של 9%, בעוד ששומן הגוף ירד מ-32% בקו הבסיס ל-28% לאחר שנה אחת (P <.001), אחוז זהה לזה שנראה בביקורת. גם שומני הכבד ירדו באופן מובהק מקו הבסיס (P < .001) עד לרמה זהה לרמת הביקורת לאחר שנה, דפוס שנראה גם עם רמות כולסטרול ו-LDL. שומן הלבלב ירד בהתמדה במהלך המעקב של 52 שבועות (P < .05), אם כי נשאר מעל הרמה שנראתה בביקורות. הפרשת האינסולין גדלה באופן משמעותי במהלך המחקר (P = 0.005) עד מעט מעבר לסף התחתון הנורמלי לאחר 52 שבועות. 14 החולים שהשיגו הפוגה בסוכרת מסוג 2 הורידו את רמות ה-A1c שלהם באופן משמעותי במהלך המעקב (P < .001), לצד רמות הגלוקוז בפלזמה בצום (P < .001).

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה