משפחה

האם לאספירין השפעה מגנה מפני דמנציה בחולי סוכרת? (European Heart Journal)

לטיפול באספירין אין השפעה רבה להפחתת הסיכון לדמנציה בחולים עם סוכרת, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Heart Journal.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אספירין מצוי בשימוש נרחב למניעת מחלות לב וכלי דם, אך כרוך גם בסיכון מוגבר לאירועי דמם. סך ההשפעה של אספירין על דמנציה וליקוי קוגניטיבי אינו ידוע היטב.

במחקר ASCEND נכללו 15,480 חולים עם סוכרת וללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם מבריטניה, אשר חולקו באקראי לטיפול ביומי באספירין במינון 100 מ”ג או פלסבו תואם, אשר ניתנו לתקופה ממוצעת של 7.5 שנים. החוקרים התמקדו ב-15,427 משתתפים ללא תיעוד של דמנציה טרם המחקר  ואלו נכללו במחקר להערכת התפקוד הקוגניטיבי.

החוקרים בחנו את הסיכון לתוצא משולב, שכלל דמנציה, ליקוי קוגניטיבי, או בלבול. הם התבססו על נתונים מהמטופלים, המטפלים, או דיווחי הרופא המטפל  או סיכומי אשפוזים בבתי חולים.

מהנתונים עולה כי שיעורי התוצא המשולב של דמנציה, ליקוי קוגניטיבי, או בלבול, היו דומים בקרב מטופלים באספירין (548 משתתפים, 7.1%) ובזרוע הפלסבו (598 משתתפים, 7.8%), עם יחס סיכון של 0.91 (רווח בר-סמך 95% של 0.81-1.02). לפיכך, רווח בר-סמך זה שלל סיכון של מעל 2% או תועלת יחסית של מעל 19%.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר אינם מעידים על השפעה גדולה של אספירין על הסיכון לדמנציה. הם קוראים להשלים מטה-אנליזה או מחקרים נוספים עם מספר גדול יותר של מקרי דמנציה במטרה להבין טוב יותר את היקף ההשפעה של אספירין על הסיכון לדמנציה.

European Heart Journal, Apr 8, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה