משפחה

עדכונים להצעת החוק של זכויות החולה הנוטה למות הוצגו בכנס הזכות לפרידה מהחיים ללא סבל של עמותת ליל”ך

בברכת שר הבריאות, ניצן הורביץ, ובמעמד חברת הכנסת גבי לסקי, וחברת הכנסת לשעבר ד”ר ענת מאור יושבת ראש עמותת ליל”ך, ומומחי בריאות ורוח בתחומי הפליאציה וטיפול בסוף החיים, התקיים ביום שישי האחרון ה-8/4/2022 כנס עמותת לילך בנושא: הזכות לפרידה מהחיים ללא סבל.

בכנס בהשתתפות מאות חברים של עמותת ליל”ך שהתקיים בתל אביב ובזום, נשא שר הבריאות, ניצן הורביץ, ברכה בנושא מדיניותו על הזכות לפרידה מהחיים ללא סבל, זכות האדם לאוטונומיה בסוף חייו.

חברת הכנסת גבי לסקי הציגה את עיקרי הצעת החוק שהגישה יחד עם חבר הכנסת אלון טל לחיזוק מעמדם וזכויותיהם של חולים בשלב חייהם האחרונים, ועדכון החוק הקיים בהתאם להתפתחויות שחלו בתחום מאז חקיקתו בשנת 2005. הצעת חוק הבאה לחזק את מעמדם וזכויותיהם של חולים בשלבי חייהם האחרונים, ומחזקת את ערך אוטונומיית הרצון של האדם והחשיבות של איכות החיים גם בשלבים האחרונים של החיים.

יו”ר עמותת ליל”ך, חברת הכנסת לשעבר ד”ר ענת מאור התייחסה לצורך בעדכון החוק, לאור הנתונים המוכיחים שלמרות שחלפו 17 שנה מחקיקת החוק, החוק והיכולת להחליט על דרך סיום החיים ולמלא טפסי הנחיות על פי החוק, טרם ידועים בציבור. רק אחוז אחד מאזרחי ישראל מילאו טפסים, לעומת 33 אחוז בארה”ב, מה שממחיש את הצורך הקיים בשטח להתאמת הנעשה בישראל בתחום למדינות המתקדמות.

האחות חגית סלם, מומחית קלינית בגריאטריה, סיפרה בכנס את סיפורה האישי של אמה, מרים ז”ל, שגם היא עבדה כאחות, ולפני שחלתה בדמנציה חתמה על טופס ההנחיות המקדימות לחוק החולה הנוטה למות, שם ביקשה שלא להאריך את חייה באמצעים מלאכותיים במידת הצורך ובמסגרת החוק הקיים.

חגית סיפרה כי לפני מספר חודשים, כאשר אמה חוותה התקף לב חריף בהיותה בת 93, ובזכות הטפסים אותם מילאה, פונתה לבית החולים שם קבלה טיפול תומך שהקל על סבלה ללא פעולות מאריכות חיים באמצעים מלאכותיים. לאחר מספר שעות כאשר חזרה לביתה, נפרדה אמה ממשפחתה והקרובים לה, ונפטרה, בהתאם לרצונה לסיים את חייה בביתה ובחיק משפחתה האוהבת.

בכנס הוצגו על ידי עידן שפירא, עו”ס וגרונטולוג, מנהל קשרי קהילה בצבר רפואה, האפשרויות השונות לאשפוז בית העומדות בפני חולים בשלב סוף החיים, והחשיבות של הטיפול הפליאטיבי עבור חולים בשלב סוף החיים, וכן עבור היקרים להם. וברוח חג הפסח המתקרב, הרב דובי אביגור רב חילוני וחבר הנהלת עמותת ליל”ך דיבר על הקשר בין החירות שנצטווינו בה בפסח לבין החופש לבחור את אופן סיום החיים.

עיקרי הדברים שעלו בכנס:

חברת הכנסת גבי לסקי המובילה את הצעת החוק לתיקון חוק החולה הנוטה למות:

“הצעת החוק ביוזמת עמותת לילך אותה הגשתי, באה לחזק את מעמדם וזכויותיהם של חולים בשלבי חייהם האחרונים, ומחזקת את ערך אוטונומיית הרצון של האדם והחשיבות של איכות החיים גם בשלבים האחרונים של החיים. הצעת חוק החולה הנוטה למות עברה לראשונה בכנסת בשנת 2005 והייתה לצעד חשוב בהגנה על חולים הנמצאים על ערש דווי, אך היום יש לתקן את החוק ולחזק את היכולת של אדם להיפרד מהעולם בכבוד באופן התואם את רצונו”.

חבר הכנסת אלון טל המוביל את הצעת החוק לתיקון חוק החולה הנוטה למות:

החוק המיוחד והחשוב הזה, נוגע בכולנו ואי אפשר להישאר אדישים לנושא. אנחנו חיים בעולם מודרני עם תוחלת חיים גבוהה, ואנו רואים את בני המשפחה שלנו ואת חברינו מזדקנים או חולים, ולצערנו לעיתים מאבדים את עצמאותם או סובלים ממכאובים קשים מנשוא. עלינו המחוקקים לתת לכל אדם את הריבונות על חייו ולכבד את החלטתו או החלטתה. ערך קדושת החיים, וערך כבוד האדם וחירותו צריכים לדור זה עם זה, ולמצוא את האיזון הנכון בנסיבות מיוחדות.

יושבת-ראש עמותת ליל”ך, חברת הכנסת לשעבר ד”ר ענת מאור:

עמותת ליל?ך- לחיות ולמות בכבוד הביאה לישראל את הבשורה של האוטונומיה של האדם  על גופו. מאז היוסדה בשנת 1987. אנו פועלים מהיום הראשון, לשם קידום מדיניות המטיבה עם זכות האדם להחליט על סוף חייו. ולשמחתנו לאורך השנים, קמו גופים המרחיבים את הפעילות של מערכת הבריאות, לתחום הרפואה הפליאטיבית ומערך אשפוז הבית.

עם זאת, הנתונים מוכיחים שלמרות שחלפו 17 שנה מחקיקת החוק, החוק והיכולת להחליט על דרך סיום החיים ולמלא טפסי הנחיות על פי  החוק, טרם ידועים בציבור. רק אחוז אחד מאזרחי ישראל מילאו טפסים, לעומת 33 אחוז בארה”ב (על פי מחקר שנערך ב 2017), ועולה צורך ממשי בפעילות הסברה מקיפה בישראל, כפי שנעשה במדינות ארה”ב, אנגליה, קנדה, אירלנד ואוסטרליה. לכן, עמותת ליל”ך פנתה לשר הבריאות, ניצן הורוביץ, לפעול באופן אינטנסיבי  לקידום קמפיינים ומודעות.

כמו כן, בשנה הקרובה שמנו לעצמנו ליעד לקדם את הצעת החוק לתיקונים לחוקה החולה הנוטה למות משנת 2005, ובשיתוף פעולה עם חברי הכנסת גבי לסקי ואלון טל אנו פועלים להטמעת תיקונים לחוק המקדמים את הנושא לעת הנוכחית. את הצעת החוק ניסחנו בהתייעצות והנחייה של נשיא העמותה לשעבר, השופט (בדימוס) אליהו מצא, והמשפטנית הבכירה  וחוקרת המשפט ד”ר אורית קמיר. אני מודה להם על המאמצים הרבים שהושקעו בכתיבת חוק מקיף, וחשוב זה. כמו כן, אני מבקשת להודות למתנדבים ולמסבירים של עמותת ליל”ך הנוכחים בכנס, ואשר נקראים לחוגי בית ומפגשים בקהילות, ובתי אבות בכל רחבי הארץ, לשם העלאת המודעות לזכות האדם להחליט על סוף חייו.

עו”ס ורכז קשרי קהילה מחוז דרום בצבר רפואה, עידן שפירא הציג את האפשרויות לאשפוז בית העומדות בפני חולים בשלב סוף החיים:

“לאנשים יש זכות ומטרותינו היא לממש אותה. שירות בבית באוריינטציה פליאטיבית וטיפול בסוף החיים,  נועד למתמודדים עם מחלות קשות בסוף חייהם, שבוחרים וזכותם לשהות בבית ולקבל טיפול מקצועי שווה ערך לזה הניתן בבתי חולים, בנוחות ביתם, ללא עלות ובמימון מלא של קופות החולים. אנחנו בצבר רפואה פועלים כדי לא רק להעניק את השירות הזה לעשרות אלפי מטופלים בכל הארץ, אלא גם להביא לידיעתם שעומדת להם הזכות הזו לבקש שירות כזה, ולהביא מזור לא רק לכאבים ולתסמינים, אלא גם לחששות, לפחדים ולנטל והקשיים שעימם מתמודדים בני המשפחה”.

עמותת ליל”ך-לחיות ולמות בכבוד:

עמותת ליל”ך לחיות ולמות בכבוד  פועלת מאז 1987 לשמירת כבוד החולה הנוטה למות ושיפור איכות חייו. העמותה מאמינה באוטונומיה של האדם על גופו. זכות זו מוקנית לו בהסתמך על חוק יסוד; “כבוד האדם וחירותו” ,התשנ”ב 1992, אחד מחוקי היסוד החשובים שנתקבלו בכנסת ישראל. העמותה מובילה חזון להטמעת האוטונומיה של האדם על גופו, ומאבק על זכות האדם לבחור בדרך סיום חייו, כדי למזער סבל ולשמור על כבוד האדם וחירותו ככל הניתן. העמותה פועלת במישורי החקיקה, קידום מדיניות, הסברה, שיתופי פעולה וסדנות לשם

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה