משפחה

הסקירה החודשית; על מחסור תזונתי כתוצאה משמירה על דיאטות שונות חלק ב’ (CME)

הנושא הכללי הוא מצבי חסר תזונתיים, משניים לדיאטות מסוימות. בפעם הקודמת עצרנו באמצע הדיון על הדיאטה הקטוגנית. יש סיכון שמינרלים נוספים כגון מגנזיום, זרחן ואבץ יהיו חסרים בדיאטה קטוגנית. חוסר אבץ יתבטא בנשירת שיער, שלשול והפרעה בשגשוג.

ועכשיו כמה מילים על קרניטין. קרניטין (Carnitine) הוא co-factor  שתפקידו העברת  A acyl-co-enzyme  מהמיטוכונדריה אל ה-peroxizomes, בתהליך המטבוליזם של חומצות שומניות בעלות שרשרת ארוכה. המקור של שלושת רבעי הכמות של קרניטין שנחוץ לגוף האדם מקורו בדיאטה. קרניטין נמצא במוצרי חלב ובבשר. דיאטה חסרת קרניטין עשויה להדאיג במיוחד בקרב ילדים על דיאטה קטוגנית, בגלל הכמות הגדולה של שומן בדיאטה זו. אבל בעיה זו לא נחקרה דיה. חשוב, אפוא לבדוק רמת קרניטין בדם לפני תחילת דיאטה קטוגנית. העדר קרניטין, בצום שלפני הדיאטה הקטוגנית, יכול להוביל להיפוגליקמיה. בתקופת האחזקה של דיאטה קטוגנית חוסר בקרניטין עשוי לגרום לחולשת שרירים, אפטיה, חוסר תיאבון,  בחילה, הקאות או עצירות.  רק לעיתים נדירות תגרום דיאטה קטוגנית לחסר נחושת.

ומה לגבי דיאטות צמחוניות? הצמחונות נמצאת בעלייה בארצות הברית. שני אחוזים של מאוכלוסיית  הצמחונית נמנעים מאכילת בשר אבל יש ביניהם שאוכלים דגים, חלב, ביצים ודבש. 

מה הם הסיבוכים הבריאותיים הנובעים  משמירה על דיאטות אלה?

וויטמין B12 הוא תוצר של מיקרו-אורגניזמים בלבד והוא נמצא בכמויות גדולות במוצרי בשר. חסר בוויטמין זה הוא סיבוך מוכר של אנשים השומרים על דיאטה צמחונית, אך מחסור בוויטמין זה נמצא גם בקרב אנשים המצמצמים אכילת ביצים, מוצרי חלב, דגים  ובשר. מצב חסר בוויטמין B12 יתבטא באנמיה מקרוציטית (macrocytic) וליקויים נוירולוגיים הנובעים מנזק של המסלולים הדורסליים של חוט השדרה המעבירים תחושה של מגע ושל מיקום הגפה. גם תינוקות של אימהות צמחוניות עשויים לפתח חסר בוויטמין B12. לכן מומלץ לתת תוספת וויטמין זה לתינוקות לאימהות צמחוניות.

וויטמין D חשוב לבריאות העצמות ונמצא בחלב פרה. דבר זה לא נכון לגבי תחליפי חלב, כגון חלב סויה או תחליפי חלב אחרים, אבל חיוני בכל מקרה לבדוק את ההרכב של פורמולות אלה.

רטינול (retinol), הצורה הפעילה של וויטמין A, נמצא ברקמות של מוצרי בשר בלבד. אבל לבני אדם יש הכושר להפוך רטינואידים (retinoids) לוויטמין A.  לכל אלה הנמנעים מלאכול מוצרי בשר, וויטמין A או חומרים הדומים לוויטמין A נמצאים בירקות דוגמת תרד, גזר, בטטה, או ירקות אחרים שצבעם צהוב או כתום. וויטמין A חיוני לראיית לילה.

חסר במינרלים נובע מכניסת מזון מעטה, או מהפרעה בספיגה. ריכוז גבוה של אוקסלטים או פיטטים  (oxalates or phytates) גם כן עלול להפריע לספיגה. אוקסלטים  הם מרכיב שכיח של אבני כליות. הם נמצאים בריכוז גבוה בסלק, תרד, שורש הטרו (taro), בטטה ורובאב (rhubarb). הספיגה של אבץ מוגבלת מאוד בקרב שומרי דיאטה צמחונית, אבל עד כה לא תואר חולה שפיתח מחלת חסר של מתכת זו. חסר באבץ, מתפתח במחלה הגנטית acrodermatitis enteropathica  שבה יש הפרעה בספיגת האבץ מהמעי. 

מצבי חסר תזונתי עשויים להופיע גם אצל מתבגרות ומתבגרים הנוהגים דיאטה במטרה לרזות.

מוצרי חלב מספקים שני שלישים של הדרישה היומית של סידן בארצות הברית. אנשים הנצמדים לדיאטה טבעונית בלי תוספות לא יגיעו להכנסת סידן בכמות מספקת. יש לקחת בחשבון גם שירקות עשירים באוקסלטים מעכבים ספיגת סידן. מנגד, הוספת וויטמין C  לדיאטה תשפר את ספיגת הסידן. למבוגרים על דיאטה טבעונית יש מחסני ברזל נמוכים, אבל לא נצפתה עליה בשיעור הפגועים באנמיה. בנוגע למצב של ילדים על דיאטה טבעונית, אין די נתונים.

 חשוב לזכור שאפילו ילדים המקבלים את הכמות הדרושה של ברזל יכולים לפתח אנמיה כאשר הברזל אינו נספג היטב. ברזל מסוג non-heme iron  נספג פחות טוב, וכן דיאטה עשירת פיטטים (phytates) ודיאטה דלת וויטמין C יפריעו לספיגת ברזל. באדם השומר על דיאטה צמחונית יש לבדוק את כמות החלבון שהוא מקבל ואת הרכב החלבון. מוצרי בשר הם מקור של כל חומצות האמינו החיוניות. אך כדי להשיג ספיגה של חומצות אמינו חיוניות, דרושה תוספת של מזונות שאינם בשר. פירות וקטניות מספקים כמויות מספיקות של threonine, שהיא חומצה אמינית חיונית שאינה נמצאת בדגנים. מנגד, פירות וקטניות חסרים בחומצות אמינו methionine  ו- cysteine. לכן טבעוניים חייבים לקבל דיאטה עשירה בחלבון, בשליש יותר מהכמות המומלצת לאוכלוסיה שאינה טבעונית.

יש תחליפי חלב אשר גורמים לחסר חלבון, כמו תחליף חלב המבוסס על אורז או על שקדים דלים בחלבון. [הערת העורך: לפי הטבלאות שלי, בשקדים יש 20% חלבון. זה לא רע, אבל ייתכן שבחלב המיוצר משקדים, החלבון חסר]. כמה מקרים של kwashiorkor – מחלה משנית לחוסר חלבון – תוארו בספרות.

כאן מסתיים חלק ב’ של סקירה זו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים