משפחה

האם דלקת חניכיים מלווה בסיכון מוגבר לדום נשימה חסימתי בשינה? (J Clin Exp Dent)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical and Experimental Dentistry מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר ישיר בין דלקת חניכיים ובין דום נשימה חסימתי בשינה. עוד עולה כי דלקת חניכיים מלווה בסיכון מוגבר לדום נשימה חסימתי בשינה בדרגה קלה-עד-מתונה, אך לא עם הפרעת נשימה בשינה בדרגה חמורה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות באשר לקשר בין דלקת חניכיים ובין דום נשימה חסימתי בשינה. כעת הם ביקשו להשלים סקירה שיטתית ומטה-אנליזה במטרה להבין טוב יותר את הנושא וכן לקבוע אם קיים קשר בין דלקת חניכיים ובין חומרת דום נשימה חסימתי בשינה.

חיפוש בספרות הרפואית במאגרי Embase, PubMed, Scopus ו-Web of Science לזיהוי מחקרים תצפיתיים שכללו מבוגרים ובחנו את הקשר בין דלקת חניכיים ובין דום נשימה חסימתי בשינה. שני חוקרים בחנו את הכותרים והתקצירים של המאמרים שזוהו להערכת התאמתם לסקירה. לאחר מכן, הושלמה הערכה של שכיחות דלקת חניכיים בקרב חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה ואלו ללא הפרעת הנשימה בשינה.

הסקירה כללה 10 מחקרים מתאימים עם 30,994 משתתפים. מניתוח נתוני המחקרים עלה קשר מובהק סטטיסטית בין דלקת חניכיים ובין דום נשימה חסימתי בשינה (יחס סיכויים של 2.17, רווח בר-סמך 95% של 1.66-2.83), ללא הטרוגניות משמעותית בין המחקרים (P=0.073).

מהערכת שלושה סקרים עלה קשר מובהק סטטיסטית בין דלקת חניכיים ובין דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה קלה-עד-בינונית (יחס סיכויים של 2.51, רווח בר-סמך 95% של 1.32-4.78), אך לא זוהה קשר מובהק עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה חמורה (יחס סיכויים של 1.58, רווח בר-סמך 95% של 0.70-3.58).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את המנגנונים בבסיס הקשר בין דלקת חניכיים ובין דום נשימה חסימתי בשינה.

J Clin Exp Dent. 2022 Apr 1

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה