משפחה

הבדלים בתגובה לחיסון כנגד נגיף הקורונה כתלות בסוג ממאירות המטולוגית ומשטר הטיפול (מתוך אתר MedRxiv)

מנתונים שפורסמו באתר MedRxiv וטרם עברו סיקור עמיתים עולה כי שיעורי הופעת נוגדנים לאחר חיסון כנגד נגיף הקורונה עמדו על 95% בקרב חולים עם לויקמיה מסוג AML (Acute Myeloid Leukemia) או MDS (Myelodysplastic Syndrome) בסיכון-גבוה, בהשוואה ל-79% בחולים עם ALL (Acute Lymphoblastic Leukemia). עוד מדווחים החוקרים כי משטרי טיפול מסוימים, דוגמת משטר טיפול המבוסס על Venetoclax פגעו ביעילות חיסוני קורונה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היעילות של חיסון כנגד קורונה וההשפעות של טיפול אונקולוגי על יעילות החיסון אינם מובנים היטב בחולים עם ממאירויות המטולוגיות. הבנת הגורמים המשפיעים על היעילות של החיסון בחולים אלו עשויה לסייע בניהול הטיפול בחולים.

החוקרים בחנו את תגובת הנוגדנים לשתי מנות חיסון של חברת פייזר או אסטרה-זנה ב-53 חולים עם ALL (26%), AML (62%), או MDS בסיכון גבוה (11%). החולים קיבלו טיפול המטואונקולוגי או השלימו לאחרונה טיפול סיסטמי כנגד הממאירות.

קרוב ל-40% מהחולים קיבלו טיפול כימותרפי אינטנסיבי, 37.7% קיבלו משטר טיפול הכולל Venetoclax, 16.9%% קיבלו טיפול כימותרפי לא אינטנסיבי ו-5.6% קיבלו טיפול אימונותרפי המכוון כנגד תאי B. מנות החיסון ניתנו במרווח של 8-12 שבועות, בהתאם להנחיות בבריטניה; 72% מהחולים קיבלו את החיסון של חברת פייזר.

בקרב חולים עם AML או MDS בסיכון גבוה, שיעורי הופעת נוגדנים וחציון טיטר נוגדנים כנגד חלבון S היו גבוהים יותר בקרב חולים עם ALL (חציון של 291 יחידות/מ”ל לעומת 5.06 יחידות/מ”ל). בחולים עם AML או MDS בסיכון גבוה תועדה עליה משמעותית בטיטר נוגדנים כנגד S עם שתי מנות החיסון, מגמה אשר לא תוארה בחולים עם ALL.

החוקרים מדווחים כי לא היו הבדלים בתגובה סרולוגית בחולים שקיבלו טיפול כימותרפי אינטנסיבי או לא אינטנסיבי, אך הטיטרים היו נמוכים יותר משמעותית בחולים עם AML או MDS בסיכון גבוה אשר קיבלו טיפול המבוסס על Venetoclax, בהשוואה לטיפולים אחרים.

בחולים עם ALL שקיבלו טיפול כימותרפי אינטנסיבי תועדו רמות נוגדנים נמוכות באופן כמעט אחיד (מתחת ל-10 יחידות/מ”ל) לאחר שתי מנות חיסון, ללא תלות בטיפול נוסף כנגד תאי B.

ממצאי המחקר מעידים כי חולים עם לויקמיה חדה יכולים לייצר תגובת נוגדנים יעילה בעקבות זיהום טבעי בנגיף הקורונה, אך לא תמיד בעקבות קבלת חיסון כנגד הנגיף. לא ברור אם תגובה חלשה יותר לחיסון בחולי ALL מעידה על הגנה ירודה כנגד הנגיף.

מתוך אתר MedRxiv

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה