משפחה

מחקר חדש מזהה שלושה סימפטומים המגדילים סיכון לפגיעה עצמית בחולי סרטן (JAMA Oncology)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מחקר חדש שפורסם ב-JAMA Oncology הראה כי חרדה בינונית עד חמורה, דיכאון וקוצר נשימה מנבאים סיכון מוגבר לפציעה עצמית לא קטלנית (NFSI) בקרב חולים שאובחנו לאחרונה עם סרטן, כאשר כל אחד מהתסמינים הללו היה קשור לעלייה של לפחות 60% בסיכון ל-NFSI ב-180 הימים הבאים.

המחקר כלל מבוגרים שאובחנו כחולי סרטן בין ה-1 בינואר 2007 ל-31 במרץ 2019, והשלימו את מבחן הערכת הסימפטומים של אדמונטון (ESAS) במהלך 36 חודשים מאבחון הסרטן. מבחן ESAS מעריך תשעה תסמינים נפוצים הקשורים לסרטן, הכוללים כאב, עייפות, בחילה, דיכאון, חרדה, ישנוניות, תיאבון, well-being וקוצר נשימה, בסולם המדווח על ידי מטופל של 0 (היעדר סימפטום) עד 10 (הגרוע ביותר). הניתוח כלל 406 חולים שביקרו במחלקה לרפואה דחופה עקב NFSI במהלך 180 יום מהערכת ESAS שלהם, וכן 1624 חולי ביקורת תואמים עם סרטן ללא NFSI. החולים והביקורות הותאמו לפי גיל באבחון הסרטן, מין, פציעה עצמית קודמת במהלך 5 שנים ממועד האבחנה של סרטן וסוג הסרטן. משתנים לא תואמים כללו מחלות פסיכיאטריות וטיפול שהתקבל לפני NFSI, עומס תחלואה נלוות ושלב הסרטן.

שיעור גבוה יותר של חולים בקבוצת ה-NFSI מאשר חולי ביקורת דיווחו על ציונים בינוניים עד חמורים עבור כל תשעת תסמיני ה-ESAS. בניתוח מותאם, חרדה בינונית עד חמורה (OR 1.61), דיכאון (OR 1.66) וקוצר נשימה (OR 1.65) היו קשורים באופן עצמאי לסיכויים גבוהים יותר של NFSI לאחר מכן. כל עלייה של 10 נקודות בציון ה-ESAS הכולל הייתה קשורה גם לסיכון מוגבר ל-NFSI (OR, 1.51).

בעבודה קודמת, NFSI הופיעה ב-3 מכל 1000 חולים עם סרטן. NFSI שכיחה יותר בקרב חולים צעירים יותר ואלו עם היסטוריה של תחלואה נפשית קודמת.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-JAMA Oncology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה