חמוציות עשויות לשפר זיכרון אפיזודי (frontiers in Nutrition)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מחקר חדש שפורסם ב-frontiers in Nutrition הראה כי עבור מבוגרים בריאים בגיל העמידה ואף מבוגרים יותר, הוספת חמוציות לתזונה עשויה לסייע בשיפור הזיכרון ותפקוד המוח, בנוסף להורדת רמת כולסטרול LDL. התוצאות הראו שצריכת תמצית חמוציות מיובשות בהקפאה, השווה לכוס אחת של חמוציות טריות, במשך 12 שבועות, הייתה קשורה לשיפור בזיכרון האפיזודי. תוצא זה עלה בקנה אחד עם זרימת דם מוגברת לאזורי מפתח במוח התומכים בקוגניציה.

חמוציות עשירות במיוחד בפנולים כמו אנתוציאנינים, פרואנטוציאנידינים (גם מסוג A וגם מסוג B), פלבנולים וחומצות הידרוקסי-קינמיות. תרכובות אלו ידועות כבעלות השפעות נוגדות חמצון ואנטי דלקתיות, והן מוכרות יותר ויותר בזכות פוטנציאל ההגנה העצבי שלהן. פוליפנולים בעלי משקל מולקולרי גבוה כמו פרואנטוציאנידינים משפיעים אף הם על המיקרוביוטה של ​​המעי ועשויים לשפר את הקוגניציה על ידי השפעה על ציר המעי-מוח. במחקר הנוכחי, 60 מבוגרים בריאים (בגיל ממוצע 65 שנים) צרכו אבקת חמוציות שהייתה שוות ערך ל-100 גרם של חמוציות טריות או פלצבו תואם במשך 12 שבועות. לפני ואחרי ההתערבות, כל המשתתפים עברו מבחנים קוגניטיביים בשילוב עם הערכות ביוכימיות והדמייתיות מקיפות. הריכוז הכולל של מטבוליטים של פוליפנול בפלזמה עלה ב-1.82 מיקרומטר בקבוצת החמוציות, ולא עלה בקבוצת הפלצבו. יש לציין כי בתחילת המחקר, לא היו הבדלים משמעותיים בפרפוזיית המוח האזורי בין קבוצות החמוציות והפלצבו.

מודלים לינאריים מעורבים המרובדים לגיל והשכלה הראו עלייה בפרפוזיה בין תחילת המחקר להמשך המעקב בקבוצת החמוציות בהשוואה לירידה יחסית בפרפוזיה לאורך זמן בקבוצת הפלצבו. בקבוצת החמוציות נצפתה פרפוזיה אזורית מוגברת בקורטקס האנטורינאלי הימני, באזור ה-acumbens וה-caudate. שיפור זה היה מלווה בשיפור משמעותי בזיכרון החזותי, כפי שהוערך על ידי מבחן ה-Rey Complex Figure (P=0.028). עם זאת, מתן החמוציות לא שיפרה תחומים נוירו-קוגניטיביים אחרים, כגון זיכרון עבודה ותפקוד מנהלי. מנגד, קבוצת החמוציות אכן הראתה ירידה משמעותית ברמות כולסטרול LDL, מה שמצביע על כך שחמוציות עשויות לשפר את בריאות כלי הדם וכך לתרום לשיפור בפרפוזית המוח ובקוגניציה, מציינים החוקרים.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-frontiers in Nutrition

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים