משפחה

התועלת של הוספת Rivaroxaban לטיפול באספירין בחולים אסיאתיים לעומת חולים לא-אסיאתיים עם מחלת עורקים כלילית או היקפית (European Heart Journal)

במאמר שפורסם בכתב העת European Heart Journal מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי בחולים אסיאתיים לעומת חולים לא-אסיאתיים עם מחלה כלילית כרונית ו/או מחלת עורקים היקפית שיעורים גבוהים יותר של מקרי דמם תוך-גולגולתי ודמם מינורי. הוספת Rivaroxaban (קסרלטו) לטיפול באספירין הדגימה השפעה דומה על הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ודימום מג’ורי, אך עשויה להיות מלווה בשיעורים גבוהים יותר של דימום תוך-גולגולתי בחולים אסיאתיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם בחולים אסיאתיים ובחולים לא-אסיאתיים עם מחלת כלי דם טרשתית תועלת דומה לטיפול אנטי-תרומבוטי ארוך-טווח.

במסגרת המחקר השוו החוקרים את השפעות Rivaroxaban במינון 2.5 מ”ג, פעמיים ביום, בשילוב עם אספירין במינון 100 מ”ג פעם ביום, אל מול טיפול באספירין במינון 100 מ”ג פעם ביום בלבד בחולים ממוצא אסיאתי וממוצא לא-אסיאתי עם מחלת עורקים כלילית כרונית ו/או מחלת עורקים היקפית שלקחו חלק במחקר Cardiovascular Outcomes for People Using Anticoagulation Strategies.

מדגם המחקר כלל 4,269 חולים ממוצא אסיאתי ו-23,126 חולים ממוצא לא-אסיאתי, כאשר הנתונים הצביעו על שיעורים דומים של סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (4.85% לעומת 4.83%, p=0.30) ושיעורי דמם מג’ורי לפי סיווג Modified ISTH (2.72% לעומת 2.58%, p=0.22), אך שיעורים גבוהים יותר של דימום תוך-גולגולתי (0.63% לעומת 0.29%, p=0.01) ודימום מינורי (13.61% לעומת 6.49%, p<0.001).

בחולים אסיאתיים לעומת חולים לא-אסיאתיים, השילוב של Rivaroxaban עם אספירין לעומת אספירין בלבד הפחית באופן עקבי את שיעור סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (יחס סיכון של 0.64 באסיאתיים ויחס סיכון של 0.78 בחולים לא-אסיאתיים) (p=0.29), עם עליה בשיעורי דמם מג’ורי (יחס סיכון של 2.24 ויחס סיכון של 1.60, בהתאמה, p=0.20) וסך התוצא הקליני (יחס סיכון של 0.77 בחולים אסיאתיים ויחס סיכון של 0.81 בחולים לא-אסיאתיים, p=0.78), אך לצד שיעורים גבוהים יותר באופן גבולי של דימום תוך-גולגולתי (יחס סיכון של 3.50 ויחס סיכון של 0.81, בהתאמה, p=0.04).

מהנתונים עולה כי הוספת Rivaroxaban לאספירין הדגימה השפעה דומה מבחינת הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, שיעורי דמם מג’ורי וסך ההשפעה הקלינית, אך עשויה להיות מלווה בשיעורים גבוהים יותר של דמם תוך-גולגולתי בחולים אסיאתיים.

 

European Heart Journal, June 25, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה