משפחה

האם וויטמין A עשוי להוות תחליף ל-Isotretinoin כנגד אקנה? (Journal of Drugs in Dermatology)

 מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Drugs in Dermatology עולה כי וויטמין A הדגים תוצאות דומות ל-Isotretinoin בטיפול באקנה, בפרט מבחינת היעילות ושיעורי הישנות.  עם זאת, לאור הסיכון לרעילות והזמינות ללא מרשם רופא, החוקרים ממליצים על משנה זהירות בכל הנוגע למתן וויטמין A לטיפול באקנה והקפדה על מתן הטיפול חולים מתאימים, תוך הדרכה הולמת וכאשר Isotretinoin אינו זמין.

 על-רקע מגבלה לאחרונה במתן Isotretinoin בחלק מהאזורים בעולם, החוקרים ביקשו לבחון את אפשרות שימוש בתחליפים לתרופה זו, דוגמת וויטמין A. הם מציינים כי בעבר וויטמין A נבחן כטיפול אפשרי בחולים עם אקנה.

 כעת השלימו החוקרים סקירה ספרות במטרה לקבוע אם וויטמין A עשוי לשמש כתחליף ל- Isotretinoin באוכלוסיית חולים זו. הם ערכו חיפוש במאגרי PubMed ו-Google Scholar וזיהו תשעה מחקרים רלבנטיים שנערכו בין 1931 ועד 2021.

 מהנתונים עולה כי שמונה מהמחקרים הללו הצביעו על יעילות וויטמין A כנגד אקנה. במינונים נעו בין 36,000 יחידות ועד 500,000 יחידות, כאשר המינון הנפוץ בשימוש עמד על 100,000 יחידות בינלאומיות. החולים טופלו למשך 1-7 חודשים כאשר שיפור קליני זוהה כבר לאחר שבעה שבועות, כאשר זוהה שיפור עד ארבעה חודשים לאחר התחלת הטיפול.

 שיעורי ההישנות עמדו על 33%, אשר לדברי החוקרים דומים לשיעורי ההישנות המדווחים עם Isotretinoin.

 פרופיל הבטיחות של וויטמין A על-סמך המחקרים הללו הדגים בעיקר תופעות לוואי המערבות את העור והריריות.

 החוקרים מדגישים כי אחת המגבלות של הסקירה נובעת מכך שחלק גדול מהמחקרים פורסמו לפני למעלה מחמישה עשורים וייתכן כי לא נערכו בצורה קפדנית כפי שנערכים מחקרים כיום.

 לסיכום, מהממצאים עולה כי וויטמין A עשוי לשמש כחלופה ל- Isotretinoin בטיפול באקנה בחולים נבחרים. עם זאת, לאור הטרטוגניות, פוטנציאל רעילות וזמן מחצית חיים ארוך, נדרש ניטור הדוק מצד אנשי הצוות הרפואי.

 

Journal of Drugs in Dermatology 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה