דוח מדדי האיכות ברפואה ב-2021 מדגים שיפור במרבית המדדים

גרף מגמה חיובית

דוח מדדי האיכות של משרד הבריאות לשנת 2021 פורסם היום בכנס השנתי העשירי לאיכות ובטיחות הטיפול במערכת הבריאות

דוח מדדי האיכות של משרד הבריאות לשנת 2021 פורסם היום בכנס השנתי העשירי לאיכות ובטיחות הטיפול במערכת הבריאות.

התוכנית הלאומית למדדי איכות של משרד הבריאות שמה לה כמטרה עיקרית את קידום הטיפול הרפואי האיכותי בנושאים מרכזיים ונבחרים במערכת הבריאות בישראל, בעזרת תהליך של מדידת איכות הטיפול ופרסום תוצאותיו לציבור.
התוכנית מקיפה תחומים נרחבים בליבת העשייה של מערכת הבריאות בישראל וכוללת מדדים בתחומי טיפת חלב, חברות האמבולנסים, בתי החולים הכלליים, בתי החולים הגריאטריים, ובתי החולים לבריאות הנפש. בנוסף לאחרונה עובדים במשרד על צירוף תחום בטיחות המטופל לתוכנית הלאומית למדדי איכות.

התוכנית הלאומית למדדי איכות החלה עם חמישה מדדי איכות בבתי החולים הכלליים בשנת 2013. כבר בשנותיה הראשונות, היינו עדים לשיפור משמעותי שהתרחש באיכות הטיפול בעקבות המדידה והפרסום. כיום, התכנית מונה 75 מדדי איכות ב-5 מסגרות טיפול שונות. המדדים החדשים שנכנסו השנה: בתחום טיפות החלב – מדד מתן הדרכה לשינה בטוחה, הלימות דיאליזה – לראשונה עמידה ברמה הלאומית ובדיקת US ראש לפנים (חיונית לזיהוי פתולוגיות כמו דימום מוחי). החל מהשנה הבאה יפורסמו מדדים ברמה הלאומית בלבד, כמו למשל מדד הערכת סיכון לאלימות של הפונים לחדר מיון פסיכיאטרי, מדד בדיקת BMI, ואומדן תזונתי בקבלה לאשפוז לקשישים.

לאחר עשר שנות פעילותה של התוכנית הלאומית למדדי איכות, ניתן לסכם כי תרבות מדידת האיכות ושיפור האיכות בעקבות המדידה ניכרת על פני המנעד הרחב של הרצף הטיפולי במעגלי החיים ותחומי העשייה של מערכת הבריאות בישראל. יחד עם זאת, התוכנית הינה דינמית ומשתנה, מדדים שהוטמעו מוקפאים ומפורסמים ברמה לאומית בלבד, ותחתיהם נכנסים מדדים חדשים בשיתוף פעולה עם האיגודים המקצועיים והמועצות הלאומיות הרלוונטיות.
בנוסף, קיימת מערכת BI שמאפשרת גישה לנתוני השלמה לדוח זה. השנה לראשונה נוספו מדדי חברות האמבולנסים למערכת זו.

התוכנית פועלת בשיתוף פעולה מלא עם המועצות הלאומיות, האיגודים המדעיים של ההסתדרות הרפואית בישראל ועם ארגון ה-OECD בבחירת המדדים, קביעת המתודולוגיה וניתוח הממצאים.

פרופ’ נחמן אש, מנכ”ל משרד הבריאות: “התחרות בין הארגונים סביב ציוני התכנית הינה מנוע לשיפור אך היא צריכה להיות ממוקדת שיפור אמיתי בתהליכים, יעילה בהשקעת המשאבים והוגנת כלפי כלל השותפים. המגפה אמנם עדיין לא מאחורינו אך זו העת להמשיך ולקדם את מערכת הבריאות ואיכות הטיפול בה, בכל תחומי העשייה.”

לפניכם/ן הדו”ח המלא המאפשר דילוג מתוכן העניינים למדד/דו”ח שתרצו/נה לעיין בתוצאותיו:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה