משפחה

פרופ’ נובק: התמותה העודפת בישראל מגלי חום קיצוניים נמוכה יותר מזו שבמדינות הקרות באירופה, אך פגיעת בתשתיות חשמל עלולה להעלות הסיכון (הודעת סורוקה)

דוברות סורוקה:
פרופ’ ויקטור נובק, מנהל רשות המחקר והפיתוח בסורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי:
“לישראל יש מקום משמעותי בהתמודדות עם שינויי אקלים וגלי חום”.

“גלי חום בארץ עלולים להיות מסוכנים במידה ויש פגיעה בתשתיות שעוזרות לנו להתמודד עם תנאי מזג אוויר קיצוניים, בעיקר תשתיות החשמל. גלי החום במדינות קרות כמו צרפת ואיטליה, שהתשתית שלהן לא ערוכה לחום קיצוני, מסוכנות הרבה יותר לבריאות האדם מאשר גלי החום בישראל”.

פרופ’ ויקטור נובק, מנהל רשות המחקר והפיתוח בסורוקה, חוקר את השפעותיה של ההתחממות הגלובאלית והשפעותיה על בריאות בני האדם. לדבריו, “הקשר בין גלי חום ותמותה נצפה במחקרים רבים ברחבי העולם. בהשוואה בין ארצות, אפקט גלי חום על תמותה משמעותי יותר בארצות קרות ביחס למדינות החמות. כך למשל, ישראל שהיא מדינה חמה ביחס לאיטליה או אנגליה שהן מדינות קרות”.

פרופ’ נובק מציין, כי ניתן לראות אפילו הבדלים בתוך מדינות גדולות: “כך, במדינות כמו איטליה, ארה”ב, סין וצרפת, האוכלוסיות בדרום החם סובלות פחות מהסיכון בצפון אותן מדינות”.
הסיבה לכך נעוצה בהבדלים בין הטמפרטורות שמביא גל החום. כלומר, ככל שגל החום גורם לשינוי חד יותר בטמפרטורה אליה מורגלים בני האדם באותו אזור, כך גדלה ההשפעה על תמותה עודפת של בני האדם. על פי נתונים ממחקרים שנעשו בעבר, נראה שבצרפת, מדינה קרה יותר מישראל, מתו בשנת 2021 אלפים רבים מגלי חום. גם באיטליה, שהיא מדינה קרה יותר מישראל, מתו מגלי חום במספרים דומים.

לעומת זאת, בישראל התמותה העודפת כתוצאה ממזג אוויר קיצוני נמדדה בהיקף של 360 איש על פני 10 שנים, על פי בדיקה שבוצעה במשרד לאיכות הסביבה.

פרופ’ נובק מציע כמה אפשרויות לכך: “מדובר בעיקר בשני גורמים שיוצרים את ההבדל: מוכנות והסתגלות. אוכלוסייה שגרה באזור קר אינה מורגלת לחום, אינה ערוכה לו ולכן מתמודדת איתו פחות טוב. באזורים חמים – כמו בישראל – כולם מודעים לחום ומורגלים לו: נמצאים במבנים ממוזגים, שותים יותר ונוקטים אמצעי מנע שונים. השורה התחתונה היא שהתופעה בישראל של תמותה עודפת מגלי חום היא שולית ביחס לתמותה העודפת במדינות קרות”.

נובק מסייג את דבריו: “קשה להשוות בין הארצות ובין גלי חום שונים, בשל הגדרות שונות, אך התמותה העודפת היא בין 5% עד40%, תלוי במקום ובגל החום. בישראל התמותה העודפת היא פחות מ-5%, כך שאצלנו המצב טוב יותר”.

על פי פרופ’ נובק המחקרים שנעשו עד כה לא בדקו את הסברה שהוא מעלה, שכן כל מאמר שחקר את השפעות גלי החום נעשה במתודולוגיה שונה, אוכלוסייה שונה והגדרות אחרות.

עם זאת נובק מזהיר כי “גלי חום בישראל עשויים להיות מסוכנים לא פחות מאשר במדינות קרות אם הם יסכנו תשתיות, ובראשן תשתיות החשמל. במקרה של מזג אוויר חם בצורה קיצונית שיביא להפסקות חשמל, גם בישראל עלולים לפגוש תמותה עודפת משמעותית כתוצאה מגל חום”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה