משפחה

וריאביליות רבה במשקל הגוף עשויה להשפיע על הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים ותמותה (Cardiovasc Diabetol)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Cardiovascular Diabetology עולה כי וריאביליות רבה של משקל הגוף מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ותמותה בחולים עם סוכרת מסוג 1.

לדברי החוקרים הסיכון הקרדיווסקולארי והטיפול לאיזון משקל הגוף הינם אתגרים חשובים בטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 1. כעת הם בחנו את הקשר בין וריאביליות במשקל הגוף ובין הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם סוכרת מסוג 1.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 1,398 משתתפים במחקרי DCCT/EDIC ולכל משתתף חישבו חמישה מדדי וריאביליות במשקל הגוף על-סמך המשקל הגוף במהלך מעקב DCCT (ממוצע של שש שנים). מדד ASV (או Average Successive Variability), המשתנה העיקרי של המחקר, הוגדר כהבדל אבסולוטי בין מדדי משקל גוף עוקבים.

התוצא העיקרי של המחקר כלל משלב של סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (אירוע מוחי או אוטם לבבי לא-פטאלי, או תמותה קרדיווסקולארית) במהלך תקופת מעקב EDIC (20 שנים). שיעורי התמותה מכל-סיבה הוגדרו כתוצא משני של המחקר.

ההיארעות המצטברת של סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ותמותה מכל-סיבה במהלך המעקב עמדה על 5.6% (79 חולים) ו-6.8% (95 חולים), בהתאמה.

מניתוח הנתונים עלה כי יחס הסיכון המתוקן לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים לכל עליה של סטיית תקן אחת במדד ASV עמד על 1.34 (רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.66, p=0.01). באשר לתמותה מכל-סיבה, יחס הסיכון המתוקן לכל עליה של סטיית תקן אחת במדד ASV עמד על 1.25 (רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.50, p=0.03). התוצאות היו דומות כאשר החוקרים התבססו על מדדים אחרים להערכת שונות במשקל הגוף.

החוקרים מסכמים וכותבים כי וריאביליות רבה במשקל הגוף מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ותמותה מכל-סיבה בחלים עם סוכרת מסוג 1, זאת ללא תלות במדד מסת הגוף וגורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם.

 

Cardiovasc Diabetol. 2022 Nov 17

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה