צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

המלצות ארגוני הבריאות, לרבות משרד הבריאות הישראלי, בנוגע לתזונה ואורח חיים בריא כוללות צריכה קבועה של פירות. מיצים המבוססים על פירות עשויים להיות דרך נוחה להורים על מנת לעמוד בהמלצה זו, ומיצים טריים עשויים להיטיב את צריכת הויטמינים והאנטיאוקסידנטיים, כחלק משמירה על אורח חיים בריא. עם זאת, בשנים האחרונות עלו חששות בנוגע לצריכת מיצים העשויים מ-100% פירות כגורמת לעליה במשקל.

מטרת המטה אנליזה והסקירה הסיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, הייתה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות ועסקו בהשפעת צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

42 מחקרים, ביניהם מחקרי עוקבה פרוספקטיביים שמשכם לפחות חצי שנה, או מחקרים רנדומליים מבוקרים שמשכם היה לפחות שבועיים, נכללו במטה אנליזה ובסקירה הסיסטמית. בין המחקרים נכללו 17 מחקרים שכללו 45851 ילדים בגילאי 8-15. מחקרים אלו הראו שבקרב ילדים, צריכה עודפת של משקה בודד ליום שהרכבו 100% פירות מובילה לעליה בת 0.03 יחידות בערכי ה-BMI.

לאחר אנליזה, המחקרים הרנדומליים המבוקרים שעסקו בשאלה זו באוכלוסיית המבוגרים לא הראו קשר כזה.

המחקר מצא קשר חיובי בין צריכה של משקה בודד העשוי מ-100% פירות ביממה לעליה במשקל ובערכי ה-BMI בילדים. ממצאים אלו תומכים בצורך להגביל את צריכת מיצי הפירות על מנת להימנע מעודף קלורי שיוביל לעליה במשקל. בנוסף, יש לבחון מחדש את משמעות ההמלצות שמטרתן להעלות את צריכת הפירות. יש צורך במחקרים רנדומליים מבוקרים בילדים ובמבוגרים שיבחנו את ההשלכות של צריכת מיצי פירות בשלבים שונים של ההתפתחות, ואת ההבדלים בין מיצי פירות שונים. ממצאי מחקר זה תומכים בצמצום צריכת מיצי פירות על מנת להימנע ממשקל עודף ו/או השמנת יתר.

הערת העורך, ד”ר זיו:

הספרות מלמדת שלצריכה מסודרת של ירקות ופירות מגוון יתרונות, בינהן מניעת תחלואה קרדיווסקולרית. עם זאת, ייתכן וצריכת פירות בצורת מיצים אינן מהווה תחליף הולם לצריכת פירות, ואף עלולה להוביל למשקל עודף ובכך “לנטרל” יתרונות אלו. מחקר זה מחדד את הצורך במחקרים איכותיים שיובילו לדיוק ההמלצות לאורח חיים בריא.

למאמר ב– JAMA PEDIATRICS

 

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה