משפחה

יום ההשמנה הבינלאומי: הסטיגמה השלילית תמנע מהישראלים לפנות לניתוח בריאטרי

השמנה, obese, obesity
היום מציינים ברחבי העולם ובישראל את יום ההשמנה הבינלאומי. דר' דוחנו אולג, מומחה לכירורגיה כללית, מנהל היחידה לכירורגיה לפרוסקופית מתקדמת ולבריאטריה בסורוקה: "בגלל הסטיגמה סביב השמנת יתר וניתוח בריאטרי, כל כך הרבה מטופלים מרגישים כי נכשלו אם הם לא יכולים לרדת במשקל בעצמם. כשהם מבינים כי השמנה היא מחלה והיא מחוץ לשליטה שלהם, ניתן לראות את ההקלה על פניהם".

 על פי סקר אמריקאי חדש, ניתוח בריאטרי נתפס כקיצור דרך להרזיה ולכן עליו לשמש מוצא אחרון: בדוח של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות שפורסם לאחרונה והציג את נתוני 2022 בישראל, נמצא כי שיעורי השמנת היתר ועודף המשקל בקרב הציבור הישראלי עלו, במיוחד בקרב ילדים ונוער, אך לא רק: כמעט 60% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילי 20–64 סובלת מהם. יום ההשמנה העולמי, מצוין ב4 במרץ על ידי הפדרציה העולמית להשמנה, מבקש לעורר מודעות ולקרוא לפעולה כדי למצוא פתרונות למשבר ההשמנה. מדי שנה מתנהל קמפיין שמטרתו לעודד אנשים לזהות את הגורמים השורשיים להשמנה, להגביר את הידע על המחלה, להתמודד עם סטיגמת משקל, לפעול לשיפור ההבנה, המניעה והטיפול בעולם בהשמנה.

להשמנת יתר השלכות חברתיות, כלכליות ואף מדיניות. היא באיכות החיים ובמוביליות החברתית, ביכולת ההשתכרות וכן בגיוס לצבא. עלייה בשיעורי ההשמנה מיוחסת בישראל בעיקר לצריכה הגוברת של מזון מעובד ושל משקאות מתוקים, אך גם לירידה בפעילות גופנית, שבולטת בעיקר בקרב ילדים. עם זאת, מסקר חדש של מערכת הבריאות “Orlando Health” עולה כי דעותיהם של רוב האמריקנים בנוגע להשמנת יתר וניתוחים בריאטרים מלאים בסטיגמות. עוד עולה מן הסקר, כי רוב האמריקנים מאמינים שיש לבצע ניתוח בריאטרי רק כמוצא אחרון בלבד, וכי הוא למעשה מעין “קיצור דרך” להשלת קילוגרמים.

סקר חדש מצא כי רוב האמריקנים מאמינים שיש לבצע ניתוח לירידה במשקל רק כמוצא אחרון בלבד, וכי ניתוח בריאטרי הוא קיצור דרך להשיל קילוגרמים. כלומר, סטיגמות נפוצות עשויות להרתיע מי שאכן מתאים לניתוח בריאטרי מלבצע אותו.

בסקר, שבוצע במכון Orlando Health בפלורידה נשאלו 1017 מבוגרים אמריקאים באמצעות חברת מחקרי השוק Ipsos בתחילת נובמבר 2023. רוב מוחץ של 79% הסכימו עם האמירה כי ניתוח קיצור קיבה צריך לשמש רק כמוצא אחרון וכי פעילות גופנית ודיאטה מספיקות לירידה במשקל (61%). לאור כל זאת לא מפתיעה התשובה של העונים לאמירה כי ניתוח קיצור קיבה הוא קיצור דרך להרזיה – כ-60% הסכימו לאמירה זו. עם זאת, המשיבים לא חושבים כי ניתוח כזה הוא קוסמטי בלבד – רק למעלה משליש מהמשיבים הסכימו לכך (37%).

גם הצורך לשנות את התפיסה לגבי הניתוח ולהפוך אותו למקובל יותר חברתית לא נענתה בחיוב – למעלה ממחצית (52%) שללו את התפיסה הזו ורק 46% הסכימו איתה.

דווקא הגברים מוכנים יותר לקבל את הניתוח כדרך לירידה במשקל (66% מהגברים לעומת 54% מהנשים). אבל אנשים עם השמנת יתר, אפילו קיצונית, הביעו דעות שליליות יותר כלפי התהליך וסבורים כי מדובר בקיצור דרך ומוצא אחרון. הסקר מצא כי 65% מהנשאלים עם השמנת יתר ו59% עם השמנת יתר קיצונית, רואים בניתוח קיצור דרך. עוד נמצא כי 82% מהנשאלים עם השמנת יתר ו-68% עם השמנת יתר קיצונית, רואים בניתוח כמוצא אחרון.

דר’ דוחנו אולג, מומחה לכירורגיה כללית, מנהל היחידה לכירורגיה לפרוסקופית מתקדמת ולבריאטריה בסורוקה: “בגלל הסטיגמה סביב השמנת יתר וניתוח בריאטרי, כל כך הרבה מטופלים מרגישים כי נכשלו אם הם לא יכולים לרדת במשקל בעצמם. כשהם מבינים כי השמנה היא מחלה והיא מחוץ לשליטה שלהם, ניתן לראות את ההקלה על פניהם”.

תוכניות טיפול בהשמנה, צריכות להיות מותאמות למטופלים על בסיס התאמה אישית כמו מסת שריר, מחלות רקע והיסטוריה משפחתית. מלבד ניתוח בריאטרי, המטופלים צריכים לשקול אפשרויות טיפול נוספות כמו ייעוץ, שינויים באורח החיים ותרופות שונות ביניהם התרופות החדשות להרזיה.

“הגישה הקלינית לטיפול בהשמנת יתר התפתחה”, אומר דר’ דוחנו. “הטיפול העמיד היחידי המוכח בהשמנת יתר חולנית, שדרשו הפחתת סיכון, לא לשנה או שנתיים אלא לעשרות שנים ועשרות רבות של קילוגרמים. עלינו לשנות את האופן שבו אנו מסתכלים על  ניתוח בריאטרי לטיפול בהשמנת יתר השמנת יתר כניתוח להתחיל לחשוב עליו כגישה רב-תחומית למחלה כרונית שעלולה לחזור על עצמה”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה