מסכמים 20 שנים של ‘גמילה מתרופות’ (Journal of Pharmacy Practice and Research)

מאמר מערכת חדש שפורסם ב-Journal of Pharmacy Practice and Research סקר את 20 שנות הספרות באשר ל'גמילה מתרופות' (Deprescribing). הביא לפרסום יהונתן ניסן בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג

מאמר מערכת חדש שפורסם ב-Journal of Pharmacy Practice and Research סקר את 20 שנות הספרות באשר ל’גמילה מתרופות’ (Deprescribing), כלומר, הפסקת הטיפול בתרופות בצורה מבוקרת על מנת להימנע מההשפעות השליליות של תרופות. 

לפי המאמר, עברו כ-20 שנה מאז שד”ר מייקל וודוורד כתב, כחלק מסדרת המאמרים ‘טיפול גריאטרי’, את המאמר הראשון על גמילה מתרופות. מאז, המונח ‘גמילה מתרופות’ הפך לחלק מהלקסיקון הרפואי, ועד אוקטובר 2023 יותר מ-1000 מאמרים הופיעו ב-PubMed עם המונח ‘גמילה מתרופות’ בכותרת. אמנם מספר הגדרות ניתנו לגמילה מתרופות, אך כולן מתארות תהליך, בפיקוח של איש מקצוע בתחום הבריאות ובגישת קבלת החלטות משותפת עם המטופל, של זיהוי וגמילה (או הפחתת מינון) של תרופות שאינן בהתוויה או שאינן יעילות או שיש בהן פוטנציאל נזק שעולה על התועלת הפוטנציאלית, במטרה לשפר את בריאות המטופל.

מחקרים רבים תיעדו את העומס וההשפעות השליליות של רישום תרופות לא נכון וריבוי תרופות (polypharmacy), במיוחד בקרב חולים מבוגרים, תשושים ובעלי מחלות מרובות. הציפייה מקלינאים לפעול לפי טיפול במחלה אחת, לצד ניסויים קליניים הכוללים בעיקר אנשים צעירים יותר, הובילו לעלייה בחשיפה לריבוי תרופות. כך, אנשים מבוגרים, במיוחד אלו השבריריים, נוטים לחוות יעילות נמוכה יותר בטיפול בתרופות כרוניות ונמצאים בסיכון גבוה יותר לתופעות לוואי.

המאמר מציין כי בשנים האחרונות גברה ההכרה בגמילה בתרופות ואומצה כפרקטיקה קלינית לגיטימית וחשובה לשיפור בטיחות התרופות ובריאות המטופל. קנה המידה של הנזק של ריבוי תרופות הפך להיות ברור יותר, וגמילה מתרופות המיושמת בתבונה הוכחה כבטוחה. 

למאמר המערכת

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה