משפחה

השינוי בעובי הקשתית בזמן מידריאזיס פיזיולוגי כמזהה התפתחות מחלת זווית סגורה; פרופ’ מרדכי רוזנר

eye

עיניים המפתחות מחלה ראשונית של זווית סגורה, הן בעלות אורך אקסיאלי קצר ומדדים של צפיפות רבה יותר בזווית. אולם, לא כל אנשים עם עיניים קטנות וזוויות צרות סובלים ממחלה ראשונית של זווית צרה. מחקר Zhongshan Angle Closure Prevention (ZAP) randomised clinical trial הראה שרק מספר קטן מכל החשודים לזווית סגורה ראשונית שאינם מטופלים, יפתחו מחלת זווית סגורה במהלך 6 שנים. אמנם לאירידוטומיה בלייזר יש סיבוכים מינימליים, אך המשמעות של ביצוע אירידוטומיה בכל העיניים החשודות לזווית סגורה ראשונית תביא לטיפול בעיניים רבות שכנראה לא היו מפתחות מחלה לעולם גם ללא טיפול. השיטות בהן משתמשים כדי להעריך באופן סובייקטיבי או למדוד מאפיינים אנטומיים של חשודים לזווית צרה ראשונית כשלו ביכולתן להבחין במצבים בהם הסבירות להתפתחות מחלת זווית צרה הינה גבוהה במיוחד. נבדקו גישות שונות לבחינת נתונים של OCT של מקטע קדמי כדי לזהות חשודים בזווית סגורה שיפתחו מחלה, אך רובן התמקדו במדידות אנטומיות סטטיות. נמצא שמדדים כמו שטח החלל בין הטרבקולום לקשתית, מרחק הפתיחה של הזווית, והעובי המקומי של הקשתית משתנים באופן משמעותי בעקבות שינויים קלים בקביעת מיקום הדרבן הסקלרלי (scleral spur), שמזוהה על ידי הבודק באופן סובייקטיבי ונתון להטיה. בניגוד להם, שטח הקשתית מושפע רק במעט ממיקום הדרבן הסקלרלי. בנוסף לכך המדדים של הזווית ב- OCT של המקטע הקדמי לרוב נקבעים מבלי להתחשב בגודל האישון, שמשתנה מאד בזמן מידריאזיס פיזיולוגי. השוני במדדים של הזווית והשינויים הדינמיים שלהם בהתאם לגודל האישון קשורים לגיל הנבדק. כיום מצטברות הוכחות לכך שההתנהגות הדינמית של הקשתית והכורואיד מוסיפה נתונים משמעותיים לניבוי התפתחות מחלת זווית סגורה ראשונית. בכל העיניים, הקשתית מאבדת נפח באמצעות מעבר מי לשכה מהסטרומה של הקשתית ללשכה הקדמית מיד עם התרחבות האישון. מחקרים הראו שנטייה להפחתה במידת ההקטנה של שטח הקשתית או של הנפח המחושב שלה בזמן התרחבות האישון מהווה גורם סיכון להתפתחות מחלה של זווית סגורה ראשונית, והוא אף חזק יותר בהקשר של התפתחות זווית סגורה חריפה. על פי יצירת מודל של התנהגות הקשתית ניתן לשער שהחדירות של הסטרומה התחתונה של הקשתית יכולה לתרום להתפתחות מחלת זווית סגורה ראשונית. במחקר ZAP נבדקו 889 אנשים עם חשד לזווית סגורה ראשונית שעברו אירידוטומיה היקפית עם לייזר בעין אחת באופן אקראי. במאמר הנוכחי מוצגים הנתונים מהעין הלא מטופלת שמספקים לראשונה תוצאות הערכה פרוספקטיבית של חשיבות שטח הקשתית ושינוי הנפח שלה בעת התרחבות האישון, כמדדים מנבאים של היארעות מחלת זווית סגורה ראשונית.

החוקרים היו מסין, ארה”ב, בריטניה ואוסטרליה. המטרה הייתה לבדוק את הקשר בין שינויים דינמיים של שטח ונפח הקשתית בעת התרחבות פיזיולוגית של האישון להידרדרות ממצב של חשד של זווית סגורה ראשונית. המשתתפים עברו בדיקות בתחילת המחקר שכללו גוניוסקופיה ו- OCT של מקטע קדמי כחלק ממחקר ZAP. תמונות OCT של המקטע הקדמי צולמו בחשכה ובאור. הידרדרות הוגדרה כהתפתחות זווית סגורה ראשונית או התקף של זווית סגורה חריפה. הביומטריה העינית הסטטית הושוותה לשינויים דינמיים ובעזרת מודל של רגרסיה לוגיסטית מרובת משתנים הוערכו גורמי סיכון להידרדרות.

נמצא שבעקבות הרחבת האישון יש הפחתה בשטח הקשתית של 16.8% בממוצע, והפחתה של 6.26% בממוצע בנפח שלה. מאידך, ב- 22.96% מהמקרים ללא הידרדרות וב- 40% מהמקרים שהידרדרו, נפח הקשתית גדל בעת התרחבות האישון. שטח הקשתית באור ובחושך, ונפח הקשתית באור היו באופן משמעותי קטנים יותר בעיניים ללא הידרדרות. על פי מודל הרגרסיה הלוגיסטית מרובת המשתנים, גיל מבוגר יותר, מרחק פתיחה אופקי צר יותר של הזווית במרחק 250 מיקרון מהדרבן הסקלרלי, קימור שטוח יותר של הקשתית, ואיבוד מועט יותר בנפח הקשתית היו קשורים באופן משמעותי בהידרדרות. עיניים עם לחץ תוך עיני מוגבר היו עם פחות איבוד של נפח הקשתית בהשוואה לעיניים מידרדרות עם הידוקים קדמיים היקפיים עבור אותו הבדל בנפח הקשתית, לאחר תיקון להגדלת האישון. המסקנות היו שהפחתה מועטה יותר בנפח הקשתית בעת הרחבת האישון הינו גורם סיכון נוסף לזיהוי עיניים שצפויות יותר לפתח מחלת זווית סגורה ראשונית.

Liao C, Quigley H, Jiang Y, Huang S, Huang W, Friedman D, Foster PJ, He M
Iris volume change with physiologic mydriasis to identify development of angle closure: the Zhongshan Angle Closure Prevention Trial
Br J Ophthalmol 2024;108:366–371

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה