משפחה

אוגמנטין או מוקסיפן? השוואת כישלון טיפול ותופעות לוואי של טיפול באמוקסצילין־קלוולונט מול אמוקסיצילין לבסינוסיטיס אקוטית בילדים; ד”ר עדי זיו

ילד לוקח תרופה אנטיביוטיקה

דלקת חריפה של הסינוסים הינה אחת מהסיבות השכיחות לשימוש באנטיביוטיקה בילדים. עם זאת, לא קיים קונצנזוס לגבי תרופת הבחירה בילדים. קלוולונט (חומצה קלוולונית) מוסיף יעילות בצורת עיכוב יכולות הבטא לקטמאז של החיידקים, אך עם הרחבת הכיסוי האנטיביוטי עולה שכיחותן של תופעות הלוואי.

מאמר שפורסם לאחרונה בJAMA עסק בהשוואה בין אמוקסיצילין-קלוולונט (אוגמנטין) לבין אמוקסיצילין (מוקסיפן) לטיפול בדלקת חריפה של הסינוסים בילדים. שאלת המחקר היתה האם יש הבדל בסיכון לכשלון הטיפול בין שתי התרופות והאם יש הבדל בסיכון לתופעות הלוואי.

מחקר העוקבה כלל מידע שנאסף מחברות הביטוח לגבי כ-320,000 משתתפים מתחת לגיל 17 אשר קיבלו מרשם לאמוקסצילין או לאמוקסצילין-קלבולונט במסגרת הקהילה, באבחנת סינוסיטיס חריפה. כשלון טיפולי דווח ב-1.7% ממשתתפי המחקר באופן כללי. כשלון טיפולי חמור (אשפוז בבית חולים או פניה למיון) נמצא כאירוע נדיר (0.01%) בקרב משתתפי המחקר. לא נצפה הבדל בין הקבוצות מבחינת הסיכון לכשלון טיפול, אשר הוגדר כקבלת מרשם אנטיביוטי נוסף/שונה, הופעת סיבוכים הקשורים בסינוסיטיס, ו/או אשפוזים או ביקורים במרכזי רפואה דחופה.

מבחינת הסיכון לתופעות הלוואי, כאן נצפו יותר תופעות לוואי גסטרואנטנסטנליות ויותר זיהומים פטרייתיים  (שמרים-yeast infection) בקרב אלו שקיבלו מרשם לאמוקסיצילין-קלוולונט (2.3%) למול אלו שטופלו באמוקסיצילין (2%).

החוקרים סיכמו שבילדים שטופלו בקהילה לסינוסיטיס חריפה, אמוקסיצילין ואמוקסצילין-קלוולונט הראו סיכון דומה ונמוך מאוד לכשלון טיפול. עם זאת, טיפול באוגמנטין הוביל לסיכון מוגבר לתופעות לוואי.

הערת העורך

ממצאי מחקר זה תומכים בשימוש באמוקסיצילין (מוקסיפן) כקו ראשון לסינוסיטיס אקוטית לאור סיכון דומה לכשלון טיפול ובטיחות מוגברת לעומת אמוקסצילין-קלוולונט (אוגמנטין).  בנוסף, טיפול באמוקסצילין עשוי להיות מועדף הן לאור היותו בעל טווח צר יותר והן בשל צמצום הסיכון לתופעות לוואי. חשוב לציין את מגבלותיו של מחקר זה. בהיותו מבוסס על מידע מחברות הביטוח,  המחקר לא סיפק מידע על מינונים (תלויי משקל), מיקרוביולוגיה (חיידקי מול ויראלי) והענות לטיפול (משמעותית מאוד בהקשר של הגדרת כשלון טיפול).

Treatment Failure and Adverse Events After Amoxicillin-Clavulanate vs Amoxicillin for Pediatric Acute Sinusitis

למקור

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה