משפחה

האגודה למלחמה בסרטן: יש צורך גובר בחקיקת הגבלות שיווק על מוצרי אידוי בטעמים עד כדי הסרתם המוחלטת מהשוק

צוות חוקרים מאירלנד נעזרו בבינה מלאכותית (AI) כדי להעריך את הסיכונים הבריאותיים הטמונים בנוזלי אידוי בטעמים במסגרת מחקר חדש, שמצא כי נוזלי האידוי עם הטעמים והריחות השונים מכילים מאות כימיקלים רעילים במיוחד/מסוכנים לבריאות או חומרים היוצרים גירוי דלקתי עם הרקמה עמה באים במגע בגוף האדם. על פי המחקר, הכימיקלים הללו עלולים להיות רעילים אף יותר כאשר הם מחוממים לטמפרטורות גבוהות ונשאפים לריאות. מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "התוצאות דרמטיות, הנגישות בארץ קלה מדי, חייבים לאסור את המוצר הממכר והממית ויפה שעה אחת קודם"

התמונה הראשית: מתוך קמפיין נגד סיגריות אלקטרוניות של האגודה למלחמה בסרטן

צוות חוקרים מאירלנד נעזרו בבינה מלאכותית (AI) כדי להעריך את הסיכונים הבריאותיים הטמונים בנוזלי אידוי בטעמים במסגרת מחקר חדש. התהליך כלל ניתוח נתונים באמצעות בינה מלאכותית של 180 סוגי חומרי טעם וריח המשמשים לתעשיית הסיגריות האלקטרוניות. באמצעות הבינה המלאכותית נותח הפירוק המולקולרי של נוזלי הטעם בהשפעת החימום וזוהו חומרים חדשים ומסוכנים אשר נוצרו בתהליך. בסיכום הממצאים של המחקר, התגלתה תמונת מצב דרמטית. הסתבר שנוזלי האידוי עם הטעמים והריחות השונים מכילים 127 כימיקלים רעילים במיוחד, 153 כימיקלים הידועים כמסוכנים לבריאות וכ-225 חומרים כימיים היוצרים גירוי דלקתי עם הרקמה עמה באים במגע בגוף האדם. על פי המחקר הכימיקלים הללו עלולים להיות רעילים אף יותר כאשר הם מחוממים לטמפרטורות גבוהות ונשאפים לריאות.

המחקר החדש התבסס על חשיפת סיכונים בריאותיים באמצעות מערכות ממוחשבות לחיזוי תגובות כימיות כתוצאה מאידוי חומרי טעם בתהליך העישון של סיגריות אלקטרוניות. ניסויים קודמים הראו שמספר נוזלי אידוי בטעמי פירות כמו תות, מלון ואוכמניות, מייצרים תרכובות מסוכנות עקב תהליך החימום. לתרכובות אלו יש השלכות בריאותיות רבות ובעיקר בהשפעה על התפתחות סרטן.
במחקר החדש מצאו החוקרים כי כמעט כל טעם שהוערך על ידי מנבא הבינה המלאכותית הראה לפחות מרכיב אחד שסווג כסכנה בריאותית, כאשר רבים מהם כללו מספר מרכיבים מסוכנים. הרעלים המסוכנים נמצאו גם ללא קשר לתכולת הניקוטין במוצר.

משה בר חיים, מנכ”ל האגודה למלחמה בסרטן הסביר כי: “התוצאות הדרמטיות של המחקר החדש מאירלנד מעידות על הסיכון הבריאותי המשמעותי הטמון בטעמים המתוקים שיש להם תפקיד משמעותי בהתחלת השימוש בסיגריות אלקטרוניות אצל ילדים ובני נוער. הטעמים והריחות מושכים את הילדים ובני הנוער להשתמש בסיגריות אלקטרוניות ומערפלים את העובדה שמדובר במוצר עישון מסוכן לבריאות שיוצר תלות פיזית ונפשית. תעשיית הטבק משקיעה מאמצים ומשאבים עצומים בפיתוי קהלים חדשים להתמכרות המסוכנת וקהל היעד המועדף עליה הוא בני הנוער וצעירים. קובעי המדיניות בישראל חייבים להאיץ ולקדם במהרה חקיקת איסור טעמים במוצרי עישון על מנת להגן על הילדים ובני הנוער בישראל.”

צוות המחקר באוניברסיטת RCSI לרפואה ומדעי הבריאות, בדבלין, שערך את המחקר באמצעות הבינה המלאכותית הסיק שיש איום פוטנציאלי לבריאות הציבור, וצורך גובר בחקיקת הגבלות שיווק על מוצרי אידוי בטעמים עד כדי הסרתם המוחלטת מהשוק וצפו כי: “סביר להניח שאנחנו על סף גל חדש של מחלות כרוניות שיופיע בעוד 15 עד 20 שנה בגלל החשיפות הללו.”
עוד סיכמו החוקרים כי: “אין ספק לכך שטעמים כמו צמר גפן מתוק, קולה ודובדבנים מכוונים לילדים, ולא למעשנים מבוגרים שמנסים להיגמל, ולאור הפופולריות של סיגריות אלקטרוניות בטעמים בקרב בני נוער ומבוגרים צעירים, הבנת ההשפעות ארוכות הטווח של מוצרים אלה על בריאות הציבור, התחלואה והתמותה היא חיונית.”

המחקר החדש פורסם בכתב העת המדעי scientific reports בגיליון מאי 2024, תורגם והונגש לציבור על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן. למאמר הקליקו כאן

יצוין כי ביולי 2023 אישרה ועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק של ח”כ בועז ביסמוט לאיסור ייצור ושיווק מוצרי עישון עם טעמים וריחות, אך הדרך לאישור החוק בישראל עוד ארוכה ומחייבת שלבים נוספים והתגייסות של חברי כנסת ומשרדי ממשלה לתמיכה בחוק. על פי נתוני משרד הבריאות, 6.7% מהילדים והילדות בכיתות ה-ו מעידים כי התנסו בעישון  סיגריה אלקטרוניות ואחוז המתנסים עולה עם הגיל ל- 27.6% בכיתות י”א – י”ב. הנתונים הוצגו בוועדת הכספים של הכנסת ב – 15.2.2024. יודגש כי מחקרים מדעיים שנאספו בשנים האחרונות באגודה למלחמה בסרטן מצאו קשר בין סיגריות אלקטרוניות ותסמינים כמו שיעול, הקאות, סיכון לאסתמה, לחץ דם גבוה, התקפי לב, ופגיעה במערכת הנשימה והריאות. כמו גם, נזקים להתפתחות המוח אצל בני נוער וצעירים המובילים לבעיות קשב, בעיות למידה, חוסר יציבות רגשית, דיכאון וחרדה. בנוסף מחקרים חדשים גם מצאו שינויים גנטיים הקשורים להתפתחות גידולים סרטניים בחלל הפה, באיזור הריאות ובשלפוחית השתן אצל המשתמשים. במקביל בעולם, תועדו עשרות מקרי מוות של מחלת המאיידים (EVALI), שהיא נזק ריאתי חמור הנגרם מחדירה של חומרים מזיקים לריאות בעקבות הסיגריות האלקטרוניות, לרבות חלקיקי מתכות וחומר בשם ויטמין E אצטט, במקרים מסוימים עד כדי קריסה של איברי הנשימה.