גסטרואנטרולוגיה

פרוטוקול הזנה אנטרלית איטי בפגים במשקל נמוך קשור לסיכון מופחת להתפתחות NEC ותמותה (J Parenteral Enteral Nutr)

הזנה אנטרלית סטנדרטית איטית (SSEE ) קשורה עם סיכון מופחת לדלקת מעי ונמק (NEC) בקרב יילודים שנולדו במשקל קטן מ-750 גרם, בהשוואה להזנה אנטרלית מוקדמת, כך עולה ממחקר חדש מה-J Parenteral Enteral Nutr .

המחברים מציינים ש-NEC ממשיך להוות את גורם התמותה והתחלואה המוביל בפגים , על אף השימוש הגדל בחלב אם להזנה של תינוקות אלה במסגרת פרווטוקולים סטנדרטיים של הזנה אשר סייעו בהפחתת היארעות המחלה.

החוקרים מציינים ברקע כי מבין התינוקות שנולדו במשקל נמוך מ-1500 גרם, האירעות של NEC היא בין 7%-9% עם שיעורי תמותה של בין 15% ל-30% .

מחקרים תצפיתיים הראו היארעות מוגברת של NEC במרכזים שבהם התינוקות מתחילים את ההזנה האנטרלית מוקדם וכאשר נפח ההזנה גדל באופן מהיר יותר. לכן החוקרים שיערו כי התחלת הזנה איטית יותר בתינוקות עם משקל לידה נמוך במיוחד עשויה להפחית את הסיכון ל-NEC.

במחקר שביצעו עקבו החוקרים אחר 125 יילודים במשקל לידה נמוך במיוחד אשר הוזנו ע”פ פרוטוקול SSEF , וזאת בהשוואה לנתונים הסטוריים של 294 יילודים שהוזנו בפרוטוקול של הזנה אנטרלית מוקדמת.

התינוקות הוזנו בחלב אמותיהם כאשר הדבר היה אפשרי, או בתחליף חלב אך לא נעשה שימוש בתרומת חלב אם אחרת.

תחת פרוטוקול הSSEF התינוקות שנולדו במשקל נמוך מ-750 גרם קיבלו 14 ימי NPO ולאחר מכן 7 ימי האכלה תזונתית. תינוקות במשקל בין 750 גרם ל-1000 גרם בלידה קיבלו 7 ימי NPO ולאחר מכן 7 ימי האכלה תזונתית.

בעוד שבקרב קבוצת הביקורת ההתקדמות בהזנה הייתה של בין 15 ל-20 מיליליטר לק”ג ליום, התינוקות בקבוצת ה-SSEF קיבלו תוספת של 0.5 מיליליטר לק”ג לכל יום לסירוגין (בקבוצת הפגים במשקל נמוך מ-750 גרם) , או מידי יום (לקבוצה במשקל בין 750 ל-1000 גרם).

מס’ הימים להזנה מלאה נע בין 16 ל-22 יום בקבוצת הביקורת ההיסטורית ובין 44 ל-52 יום בתינוקות בקבוצת ה-SSEF שמשקלם היה מתחת ל-750 גרם, ובין 32 ל-36 יום בתינוקות הגדולים יותר.

הסיכון ל-NEC בקבוצת ה-SSEF היה 5.6% לעומת 11.2% בקבוצת הביקורת (p=0.10), כאשר 1.6% מקבוצת ה-SSEF ו-4.8% מקבוצת הביקורת נדרשו לניתוח לצורך טיפול ב-NEC . ההבדלים בסיכון בין שתי הקבוצות ביילודים במשקל לידה נמוך מ-750 גרם היו מובהקים סטטיסטית: 2.1% בקבוצת ה-SSEF לעומת 16.2% בקבוצת הביקורת (p<0.01) .

הסיכון המשולב ל-NEC ותמותה היה 12.8% בקבוצת ה-SSEF ביילודים במשקל לידה נמוך מ-750 גרם לעומת 29.5% בקבוצת הביקורת (p=0.03).

עוד נתון מעניין הוא שהילדים בקבוצת ה-SSEF שחלו ב-NEC פיתחו את המחלה בגיל 60 יום בממוצע, לעומת גיל של 30 יום בקבוצת הביקורת.

בין הילדים השורדים לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות מבחינת משקל בעת השיחרור, או זמן השיחרור.

החוקרים מדגישים כי בעת החלפת חלב אם בפורמולה בפגים קטנים רצוי לבצע את המעבר באיטיות במטרה למנוע NEC .

לכתבה במדסקייפ

J Parenteral Enteral Nutr 2014.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חולים עם מחלת מעי דלקתית בסיכון מוגבר לדלקת שריר הלב (Am J Gastroenterol)

    חולים עם מחלת מעי דלקתית בסיכון מוגבר לדלקת שריר הלב (Am J Gastroenterol)

    בחולים עם מחלת מעי דלקתית סיכון מוגבר למיוקרדיטיס, בפרט מקרים חמורים של דלקת שריר הלב, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, גם שני עשורים לאחר האבחנה של מחלת המעי, אם כי הסיכון האבסולוטי נמוך, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The American Journal of Gastroenterology. מחקרים קודמים הציעו כי בחולים עם מחלת מעי דלקתית ייתכן סיכון מוגבר […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר מתן Vedolizumab בזריקה תת-עורית כטיפול אחזקה למחלת קרוהן (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר מתן Vedolizumab בזריקה תת-עורית כטיפול אחזקה למחלת קרוהן (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Vedolizumab (אנטיביו) בזריקה תת-עורית כטיפול אחזקה למבוגרים עם מחלת קרוהן פעילה בדרגה בינונית-עד-חמורה לאחר טיפול אינדוקציה עם Vedolizumab במתן תוך-ורידי. האישור הנוכחי התקבל לאחר שבשנה שעברה הסוכנות אישרה את מתן Vedolizumab בזריקה תת-עורית כטיפול אחזקה למבוגרים עם קוליטיס כיבית פעילה בדרגה בינונית-עד-חמורה. הנוגדן החד-שבטי […]

  • חשיבות תמיכה תזונתית במקרים של פגות בינונית-עד-מאוחרת (NEJM)

    חשיבות תמיכה תזונתית במקרים של פגות בינונית-עד-מאוחרת (NEJM)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התערבות לתמיכה תזונתית בפגים שנולדו לאחר 32 שבועות היריון לפני שבוע 36 להיריון ועד הזנה מלאה עם חלב אם הינה התערבות אפשרית, ללא השפעה על מרווח הזמן עד הזנה אנטרלית מלאה או על הרכב הגוף בגיל מתוקן של ארבעה חודשים. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, מוסיף מהערותיו.

  • אבחנה של אטופיק דרמטיטיס בילדות מלווה בסיכון מוגבר למחלת מעי דלקתית (J Pediatr)

    אבחנה של אטופיק דרמטיטיס בילדות מלווה בסיכון מוגבר למחלת מעי דלקתית (J Pediatr)

    הופעה של אטופיק דרמטיטיס בילדות מוקדמת מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלת מעי דלקתית בגיל מבוגר יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת The Journal of Pediatrics. עם זאת, ביטויים אטופיים לרוב אינם מלווים בסיכון מוגבר למחלת המעי. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים להערכת הקשר בין אטופיה ובין מחלת מעי דלקתית העלו […]

  • ההשפעות של מאפיינים שונים על התוצאות ארוכת הטווח של טיפול בהידרוקורטיזון זמן קצר לאחר הלידה בפגים מונשמים (JAMA)

    ההשפעות של מאפיינים שונים על התוצאות ארוכת הטווח של טיפול בהידרוקורטיזון זמן קצר לאחר הלידה בפגים מונשמים (JAMA)

    במאמר שפורסם בכתב העת Archives of Disease in Childhood: Fetal and Neonatal Edition מדווחים חוקרים מהולנד ובלגיה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בפגים שנולדו לפני שבוע 27 להיריון, טיפול סיסטמי בהידרוקורטיזון עשוי להביא לשיפור סיכויי ההישרדות או ליקוי נוירו-התפתחותי. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה מוסיף מהערותיו.

  • יתרונות דחיית ניתוח לתיקון בקע מפשעתי בפגים (JAMA)

    יתרונות דחיית ניתוח לתיקון בקע מפשעתי בפגים (JAMA)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בפגים עם בקע מפשעתי, השלמת תיקון בקרע לאחר השחרור מיחידת טיפול נמרץ ביילודים הובילה לשיעור נמוך יותר של אירועים חריגים, בהשוואה לפרוצדורות שבוצעו לפני השחרור מבית החולים. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה מוסיף מהערותיו.

  • טיפול ב-Upadacitinib מוביל להקלה מהירה בתסמינים בקרב חולי קרוהן (Clin Gastroenterol & Hepatol)

    טיפול ב-Upadacitinib מוביל להקלה מהירה בתסמינים בקרב חולי קרוהן (Clin Gastroenterol & Hepatol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology עולה כי Upadacitinib (רינבוק) הוביל לשיפור תדירות צואה רכה/נוזלית ומדדי כאבי בטן במהלך השבוע הראשון לטיפול בחולים עם מחלת קרוהן בדרגה בינונית-עד-חמורה, כולל בחולים לאחר כישלון טיפול ביולוגי. החוקרים השלימו ניתוח פוסט-הוק של נתונים משני מחקרים בשלב 3 – U-EXCEL ו-U-EXCEED – להערכת הקלה בתסמינים בחולים […]

  • הנקה בלבד לאורך פרק זמן ארוך יותר עשויה להגן מפני ממאירויות המטולוגיות בילדים (JAMA Netw Open)

    הנקה בלבד לאורך פרק זמן ארוך יותר עשויה להגן מפני ממאירויות המטולוגיות בילדים (JAMA Netw Open)

    הנקה בלבד למשך שלושה חודשים לפחות לווה בסיכון מופחת לממאירויות המטולוגיות בילדים, בהשוואה להנקה לפרק זמן קצר יותר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מנגד, לא זוהה קשר בין הנקה ובין הסיכון לגידולים במערכת העצבים המרכזית, גידולים סולידיים או נוירובלסטומה. החוקרים השלימו מחקר מבוסס-אוכלוסייה להערכת נתונים אודות 309,473 ילדים (51.3%) בנים […]

  • השוואת Adalimumab לעומת Infliximab לטיפול במחלת קרוהן לומינלית בילדים (Am J Gastroenterol)

    השוואת Adalimumab לעומת Infliximab לטיפול במחלת קרוהן לומינלית בילדים (Am J Gastroenterol)

    במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בילדים עם מחלת קרוהן הושגו תוצאות טובות לאחר שנה אחת עם טיפול ב- Adalimumab (יומירה) או Infliximab (רמיקד) כמעכב TNF ראשון. בקרב אלו שטופלו ב-Infliximab לא תועדו תוצאות טובות יותר משמעותית לעומת ילדים שטופלו ב- Adalimumab. במסגרת המחקר […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה