גסטרואנטרולוגיה

הפרעות בפרופיל השומנים של נשים עם אי-ספיקה שחלתית ראשונית (Front Endocrinol)

כולסטרול

 מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת Frontiers in Endocrinology עולה כי בנשים עם אי-ספיקה שחלתית ראשונית ניתן לזהות שינויים בפרופיל השומנים, בהשוואה לביקורות בריאות, ממצאים התומכים בהערכה מוקדמת של נשים אלו והחלטה על טיפול הולם.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים מספר מחקרים בחנו את ההשפעה של מנופאוזה מוקדמת על תוצאים קרדיווסקולאריים והקשר בין פרופיל השומנים ובין אי-ספיקה שחלתית ראשונית, אך התוצאות לא היו חד-משמעיות. מטרת מטה האנליזה הנוכחית הייתה לבחון אם רמות כולסטרול כללי, טריגליצרידים, HDL ו-LDL שונות בנשים עם אי-ספיקה שחלתית ראשונית, בהשוואה לביקורות בריאות.

 החוקרים השלימו חיפוש במאגרי PubMed, Embase, Cochrane Library ו-Web of Science והשלימו ניתוח סטטיסטי להערכת ההבדל בין נשים עם אי-ספיקה שחלתית ראשונית וביקורות בריאות.

 הסקירה כללה 12 מחקרים עם 846 נשים עם אי-ספיקה שחלתית ראשונית ו-959 ביקורות בריאות. מהנתונים עולה כי רמות כולסטרול כולל (הבדל ממוצע מתוקן של 0.60, רווח בר-סמך 95% של 0.32-0.89; p<0.0001), טריגליצרידים (הבדל ממוצע מתוקן של 0.36, רווח בר-סמך 95% של 0.12-0.60, p=0.003), LDL (הבדל ממוצע מתוקן של 0.46, רווח בר-סמך 95% של 0.16-0.76, p=0.003) היו מוגברות משמעותית בנשים עם אי-ספיקה שחלתית ראשונית. לא תועדו הבדלים בריכוז חלקיקי HDL (p=0.19).

 מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי ההטרוגניות במטה-אנליזה זו של הקורלציה בין פרופיל השומנים ובין אי-ספיקה שחלתית ראשונית עשויה לנבוע מהבדלים באזור, גודל מדגם, מספר מקרים, מדד מסת גוף ממוצע, או הגיל הממוצע של הנשים.

 החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהתערבויות מוקדמות, דוגמת טיפול הורמונאלי חליפי, להפחתת הסיכון לתחלואה ותמותה קרדיווסקולארית על-רקע הפרעות בפרופיל השומנים בנשים עם אי-ספיקה שחלתית ראשונית.

 

Front Endocrinol (Lausanne). 2022 Jun 10

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה