גנטיקה

ממפרינט: הבדיקה המסייעת בהחלטה טיפולית מדויקת יותר, ויכולה לחסוך טיפול כימותרפי עבור נשים רבות החולות בסרטן שד. (הודעת חברת מדיסון)

סרטן שד

הודעת חברת מדיסון
מתלבט/ת לגבי הטיפול במטופלת עם סרטן שד מוקדם?
יש בדיקה שתסייע לך בהחלטה
ממפרינט: הבדיקה המסייעת בהחלטה טיפולית מדויקת יותר, ויכולה לחסוך טיפול כימותרפי עבור נשים רבות החולות בסרטן שד.

כימותרפיה היא אחד החששות הגדולים של נשים בישראל החולות בסרטן שד. לא רק הנשים חוששות, גם הרופאים שמטפלים בהן ערים לתופעות הלוואי של הטיפול מציל החיים, תופעות שיכולות להיות קשות ולפגוע משמעותית בבריאות ובאיכות החיים. בדיקת הממפרינט (MammaPrint) תסייע לרופא להחליט מתי ניתן לוותר על הטיפול הכימותרפי.

מדי שנה מקבלות כ-5,000 חולות בישראל את האבחנה הקשה: גידול ממאיר בשד המחייב כריתה מלאה או חלקית, הקרנות וכימותרפיה. כידוע, מטרת הטיפול הכימותרפי היא לחסל גרורות מיקרוסקופיות שהתפשטו בגוף ולרפא את המחלה באופן סופי ומוחלט. הגרורות עלולות להתהוות מתאים סרטניים בודדים שהתפזרו במחזור הדם עוד לפני הניתוח להסרת הגידול. התאים הסרטניים, הבודדים הללו , הם הגורם לחזרת המחלה באתרים שונים בגוף (גרורות מרוחקות), וזו הסיבה לנחיצותו של הטיפול הכימותרפי, שיכול לחסל את אותם התאים הבודדים ולהקטין את הסיכון להישנות המחלה.

ישנם מקרים רבים בהם המאפיינים הקליניים המקובלים (כגון גודל גידול, דרגת התמיינות ומעורבות בלוטות לימפה) מעידים על סיכון גבוה להישנות המחלה ונחיצות הכימותרפיה, אך הרופאים מחפשים אמצעים נוספים על פיהם יוכלו לקבל החלטה בטוחה להימנע מהטיפול הכימי מבלי לסכן את המטופלות.
כיצד בדיקת ממפרינט (MammaPrint) משפיעה על הטיפול בחולות סרטן השד?

ממפרינט (MammaPrint)הינה בדיקה גנומיתהסוקרת 70 גנים בגידול עצמו, המספקת תוצאה בינארית, ומסווגת את הסיכון לסיכון “גבוה” או “נמוך” לחזרת מחלה ולכן עשויה לייתר את הצורך בטיפול הכימותרפי. מחקר קליני רנדומלי פרוספקטיבי, רחב היקף, שפורסם בשנת 2016 וכלל כ-6,700 נשים (Level 1 evidence) הראה כי חולות בסרטן שד, שסווגו כבעלות סיכון קליני גבוה להתפתחות גרורות ולהישנות המחלה על פי המאפיינים המקובלים (כמחצית מהנשים היו עם 1-3 בלוטות לימפה מעורבות), אובחנו באמצעות בדיקת הממפרינט כבעלות סיכון גנומי נמוך להישנות המחלה.

מחקר ה-MINDACT הראה כי בקבוצת נשים זו, בין אם קיבלו כימותרפיה או לא, הסיכון שלהן להישנות המחלה היה נמוך מאוד (כ-5% בלבד) וכי התוספת של כימותרפיה לא הורידה בצורה משמעותית סטטיסטית את הסיכון לחזרת המחלה. במילים אחרות, תוצאות הבדיקה חסכו מנשים רבות את הצורך בטיפול כימותרפי, כמו גם את הסבל והסיכון הקיימים בתופעות הלוואי.

על בסיס ממצאי המחקר הנ”ל, ההערכה היא, כי בכמחצית מהנשים שנמצאות בסיכון גבוה להישנות המחלה על סמך המאפיינים הקליניים והפתולוגיים שלהן, ניתן יהיה לוותר על הטיפול הכימותרפי, בזכות תוצאת בדיקת הממפרינט זאת מבלי לפגוע בפרוגנוזה של אותן נשים.

בנוסף, בדיקת הממפרינט יכולה לזהות מטופלות בסיכון מאוד נמוך להישנות המחלה שלהן (על פי מחקר עם מעקב של עשרים שנה), אפילו עם טיפול הורמונלי מוגבל.

מאחר וכיום ידוע כי סרטן שד אינה מחלה אחידה, אלא ניתן לחלקה לתתי קבוצות מולקולריות על פי מאפיינים גנומיים שונים, בדיקת הממפרינט מאפשרת לקבל את תת הקבוצה המולקולרית (sub-type) אליה משתייך הגידול, באמצעות סקירה של עוד 76 גנים נוספים (באמצעות בדיקת הבלופרינט שהינה חלק מבדיקת הממפרינט).

מחקרים שונים מראים כי תתי קבוצות שונות של סרטן שד מגיבות שונה לטיפולים תרופתיים וכן כי סיכויי ההישנות שלהן שונים. בכך מאפשרת הבדיקה לרופא להתאים בצורה טובה יותר את הטיפול למטופלת בצורה אינדיבידואלית, ומאפשרת לבצע רפואה מותאמת אישית.

בדיקת הממפרינט  מאושרת על ידי ה-FDA, ולאחרונה היא הוכללה בהנחיות ה-NCCN – הנחיות אמריקאיות מובילות לטיפול בסרטן. בנוסף הוכללה הבדיקה בהנחיות האיגוד האמריקאי לאונקולוגיה ASCO, שם נקבע כי היא מתאימה לחולות בסרטן שד מוקדם ללא בלוטות נגועות או עם מעורבות של 1-3 בלוטות נגועות. בכך הופכת ממפרינט לבדיקה היחידה בעלת אישור FDA וככזו המומלצת על ידי ההנחיות לטיפול בחולות סרטן שד, ע”י האיגודים הבינלאומיים.

השלכותיו של הטיפול הכימותרפי, משך הזמן הארוך של הטיפול, ההחלמה הארוכה ממנו והפגיעה הניכרת באיכות החיים – כולם שיקולים חשובים שעל הרופאים לקחת בחשבון. השימוש בבדיקת ממפרינט יאפשר לרופאים לקבל החלטה טיפולית מדויקת ולחסוך טיפול קשה ואגרסיבי עבור נשים רבות.

בדיקת ממפרינט זמינה בישראל למבוטחות קופות החולים מכבי, מאוחדת ולאומית וניתנים עליה החזרים במרבית הביטוחים הפרטיים.

MammaPrint

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפול ב-Doxorubicin מלווה בסיכון מוגבר לסרטן שד בנשים עם לימפומה (J Clin Oncol)

    טיפול ב-Doxorubicin מלווה בסיכון מוגבר לסרטן שד בנשים עם לימפומה (J Clin Oncol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology עולה כי טיפול ב- Doxorubicin מעלה את הסיכון לסרטן שד בנשים עם מחלת הודג’קין. ממצאים אלו תומכים בהגברת המעקב אחר נשים לאחר חשיפה לטיפול זה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Doxorubicin מהווה טיפול מרכזי כנגד לימפומה. מחקרים קודמים הציעו כי בבנות עם מחלת הודג’קין שטופלו ב- […]

  • טיפול אחזקה ללא כימותרפיה עשוי לשפר הישרדות נשים עם סרטן שד שלילי לקולטנים להורמונים (Clin Cancer Res)

    טיפול אחזקה ללא כימותרפיה עשוי לשפר הישרדות נשים עם סרטן שד שלילי לקולטנים להורמונים (Clin Cancer Res)

    טיפול ב-Olaparib (לינפארזה) בלבד או בשילוב עם Durvalumab (אימפינזי) כטיפול אחזקה ללא-כימותרפיה עשוי להביא להארכת משך הישרדות ללא-התקדמות מחלה בנשים עם סרטן שד מתקדם ושלילי לשלושת הקולטנים להורמונים. קו-טיפול ראשון סטנדרטי כנגד סרטן שד שלילי לקולטנים להורמונים בשלב מתקדם כולל טיפול כימותרפי המבוסס על טקסנים או פלטינום, הכרוך ברעילות משמעותית. הערכת גישות טיפול אחזקה ללא-כימותרפיה […]

  • האם יש תועלת למשלב Palbociclib עם Letrozole בנשים עם סרטן שד מתקדם? (J Clin Oncol)

    האם יש תועלת למשלב Palbociclib עם Letrozole בנשים עם סרטן שד מתקדם? (J Clin Oncol)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מדווחים חוקרים מארצות הברית על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למשלב Palbociclib עם Letrozole לא לווה בשיפור משמעותי של ההישרדות הכוללת בנשים עם סרטן שד מתקדם, בהשוואה לפלסבו עם Letrozole. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקר PALOMA-2 הדגים שיפור משמעותי קלינית ומובהק סטטיסטית בהישרדות ללא-התקדמות מחלה […]

  • התועלת של טיפול כימותרפי בנשים עם סרטן שד לובולארי ושלילי ל-HER2 (מתוך Cancer)

    התועלת של טיפול כימותרפי בנשים עם סרטן שד לובולארי ושלילי ל-HER2 (מתוך Cancer)

    בנשים עם קרצינומה לובולארית פולשנית שלילית ל-HER2 וחיובית לקולטנים לאסטרוגן תחת טיפול אנדוקריני לא תועדה תועלת הישרדותית נוספת עם טיפול כימותרפי טרום-ניתוחי או לאחר-ניתוח, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Cancer. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מחקרים רבים להערכת ההשפעות ארוכות הטווח של כימותרפיה בנשים עם קרצינומה לובולארית פולשנית, כאשר התוצאות לרוב אינן חד-משמעיות. […]

  • נמצא קשר בין זיהום אויר וסיכון מוגבר לסרטן השד

    נמצא קשר בין זיהום אויר וסיכון מוגבר לסרטן השד

    זיהום אוויר של חלקיקים קטנים (PM2.5) בסביבות מגורים ותעסוקתיות קשור לעלייה מובהקת סטטיסטית בסיכון לסרטן השד, כפי שחשף מחקר XENAIR שהוצג בקונגרס האירופי לאונקולוגיה רפואית (ESMO) 2023. המחקר ניתח נתונים מ-2419 נשים עם סרטן שד ו-2984 ללא, מ-1990 עד 2011. יש לציין שחשיפה למזהמים PM2.5, PM10 ו-NO2 הראתה רמות שונות של עלייה בסיכון, עם PM2.5 […]

  • אפשרויות לשימור וטיפולי פוריות והתקווה לאחר סרטן השד (מתוך כנס ה-SABCS)

    אפשרויות לשימור וטיפולי פוריות והתקווה לאחר סרטן השד (מתוך כנס ה-SABCS)

    במחקר שהוצג ב-San Antonio Breast Cancer Symposium, מדווחים החוקרים על תוצאות מעודדת, כי נשים צעירות עם סרטן שד חיובי לרצפטורים הורמונליים (Hormone receptor, HR) שעוברות טיפולי פוריות ושימור פוריות אינן מציגות סיכון גבוה יותר להישנות הסרטן, גם כאשר הן עוצרות את הטיפול האנדוקריני לצורך כך. ברקע למחקר, מציינים החוקרים את הדאגה הקיימת לגבי השפעת השימוש […]

  •  הריון אינו משפיע על הישרדות ללא-מחלה בנשאיות BRCA לאחר סרטן שד (JAMA)

     הריון אינו משפיע על הישרדות ללא-מחלה בנשאיות BRCA לאחר סרטן שד (JAMA)

    למעלה מ-20% מהנשים עם מוטציות BRCA הרו בתוך 10 שנים מאבחנה של סרטן שד בשלב מוקדם, כאשר להריון לא הייתה השפעה על שיעורי ההישרדות ללא-מחלה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נשים בגיל הפוריות עם מוטציות BRCA ואבחנה של סרטן שד לעיתים קרובות חוששות מקשיי פוריות. כעת הם […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה