גנטיקה

האגודה למלחמה בסרטן הפיקה את סדרת הפודקאסטים הראשונה והמקיפה ביותר מסוגה בנושא סרטן השד, בהשתתפות מיטב המומחים

לרגל חודש המודעות לסרטן השד 2021 הפיקה האגודה למלחמה בסרטן סדרת תסכיתים (פודקאסטים) חדשה בת שמונה פרקים, המספקת מידע חשוב מאין כמותו בנושא סרטן השד, קרינה לשד בשלבי המחלה השונים, ניתוחי שד, שחזור שד, נשאות לגן BRCA1/2, סרטן שד גרורתי, תמיכה רגשית, מיניות ודימוי גוף ושירותי האגודה למלחמה בסרטן המסייעים בתהליך ההתמודדות עם המחלה. הסדרה בהנחיית קרן נתנזון ויץ, אשת תקשורת ונשאית גן BRCA, ובהשתתפות מומחים בכירים בתחום סרטן השד, אשר לקחו חלק בפרויקט בהתנדבות מלאה.

פודקאסט “מדברים סרטן” של האגודה למלחמה בסרטן הוא ערוץ חדש לקבלת מידע ומענה לשאלות רבות על מחלת הסרטן בכל הנוגע למניעה, אבחון, טיפול ושיקום. סדרת הפרקים הראשונה עוסקת בגמילה מעישון. סדרת הפרקים השנייה, שעלתה בימים אלו לפלטפורמות השונות, עוסקת בסרטן השד.

הסדרה עונה על מרבית השאלות המשמעותיות שנוגעות לסרטן השד: סוגי סרטן שד השונים והטיפולים בהם: תרופתי, קרינתי וניתוחי; מחלה גרורתית; שחזור שד; נשאות גנטית של BRCA1/2; סוגיות בהתמודדות הרגשית שעולות בעקבות האבחון והטיפול בסרטן השד, מיניות ופוריות  ועוד.  

את הסדרה מנחה בהתנדבות קרן נתנזון ויץ, אשת תקשורת, עיתונאית ונשאית גן BRCA. נתנזון בחרה לפני 14 שנה לעבור כריתה מניעתית ואף שיתפה זאת בסרט שדיבר אל נשים רבות במצבה. 

המומחים שלקחו חלק בהפקת הסדרה בהתנדבות מלאה: פרופ’ רינת ירושלמי-משאלי, אונקולוגית מומחית בסרטן השד, מנהלת היחידה לאונקולוגיה של השד במרכז דוידוף לסרטן, המרכז הרפואי רבין, ומנהלת פורום האגודה בתחום סרטן השד; פרופ’ תהילה מנס, כירורגית שד, מנהלת המרכז לניתוחי שד במרכז מירב לאבחון ומעקב מחלות שד במרכז הרפואי שיבא, תל השומר ומנהלת פורום האגודה בתחום סרטן השד; פרופ’ יואב ברנע, פלסטיקאי, מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית ומשחזרת של השד, המחלקה לכירורגיה פלסטית במרכז רפואי תל אביב ע”ש סוראסקי (ביה”ח איכילוב); פרופ’ מירב בן דוד, אונקולוגית קלינית ומומחית ברדיותרפיה, מנהלת מכון הקרינה, אסותא רמת החי”ל; ד”ר רינת ברנשטיין מולכו, מומחית לאונקו-גנטיקה, מנהלת היחידה האונקוגנטית ורופאה בכירה במכון לגידולי שד, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר; עו”ס אורית שפירא, פסיכואונקולוגית, מנהלת מחלקת שיקום ורווחה באגודה למלחמה בסרטן; לנה קורץ אלמוג, מטפלת במיניות באגודה למלחמה בסרטן.

תקציר הפרקים:

סרטן השד – מה חשוב לדעת? 

בהשתתפות פרופ’ רינת ירושלמי-משאלי, מנהלת יחידת השד, מרכז דוידוף, המרכז הרפואי רבין (ביה”ח בילינסון).

תקציר: הפרק הראשון מוקדש לשאלות שעולות אצל אישה שאובחנה עם סרטן שד מה מצפה לה בביקור הראשון במרפאה האונקולוגית, התהליך אותו היא עתידה לעבור מרגע האבחנה, הסיוע של אחות מתאמת שד (תפקיד שיזמה האגודה למלחמה בסרטן וסייעה במימון ובכשרה שוטפת) , הטיפולים השונים ותופעות הלוואי, והמלצות חשובות מפי פרופ’ רינת ירושלמי- משאלי.

הטיפול הכירורגי (ניתוח) בסרטן שד

בהשתתפות פרופ’ תהילה מנס, מנהלת המרכז לניתוחי שד, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

תקציר: כשמדובר בניתוח להסרת גידול מהשד, יש להבדיל בין סוגי ניתוחים שונים וההשלכות שלהם על תהליך ההחלמה וההתאוששות, וכן השפעתם מבחינה רגשית. בפרק זה דנים באפשרויות הניתוחיות, בחירת הניתוח המתאים ביותר, עצות חשובות להתאוששות אחרי הניתוח וחידושים בתחום.

אפשרויות שחזור השד

בהשתתפות פרופ’ יואב ברנע, מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית ומשחזרת של השד, המרכז הרפואי תל אביב ע”ש סוראסקי (איכילוב).

תקציר: חלק משמעותי מההתמודדות עם סרטן השד מוקדש לפן של הסרה מלאה או חלקית של השד, ושאלות שעולות בנוגע לשחזור. בפרק זה נשפוך אור על הנושא ונציג את כל האפשרויות הקיימות בנוגע לשחזור שד.

הטיפול בקרינה לסרטן שד

בהשתתפות פרופ’ מירב בן דוד, מומחית לאונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה, מנהלת מכון הקרינה בבית החולים אסותא רמת החי”ל בתל אביב.

תקציר: טיפול בקרינה הוא חלק מאפשרויות הטיפול בסרטן שד. בפרק זה נרחיב על הטיפול בקרינה, ההכנות לקראתו, תופעות הלוואי האפשריות, סיכונים (אם קיימים) למטופלת ולסובבים אותה ועוד. שאלות רבות יקבלו מענה בפרק המוקדש כולו לטיפולי קרינה לחולות סרטן השד.

סרטן שד גרורתי

בהשתתפות פרופ’ רינת ירושלמי-משאלי, מנהלת יחידת השד, מרכז דוידוף, המרכז הרפואי רבין (ביה”ח בילינסון).

תקציר: בפרק זה נרחיב על סרטן שד גרורתי על טיפולים ותופעות לוואי, מחקרים קליניים וההתמודדות עם מחלת סרטן שד גרורתי. 

נשאות BRCA1/2 והפחתת הסיכון לחלות בסרטן

בהשתתפות ד”ר רינת ברנשטיין-מולכו, מנהלת היחידה לאונקוגנטיקה, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

תקציר: מהי מוטציה בגן BRCA? מה ההבדל בין היסטוריה משפחתית של סרטן שד ובין נשאות גנטית? למי מומלץ להיבדק? מתי? איך ניתן להפחית את הסיכון לתחלואה בסרטן השד/שחלה בנשאיות המוטציה? האם יש למוטציה השפעה על תכנון היריון ולידה? כל זאת ועוד בפרק המוקדש לנשאות של גן BRCA.

חשיבות התמיכה רגשית בחולות סרטן השד

בהשתתפות עו”ס אורית שפירא, פסיכואונקולוגית, מנהלת מחלקת שיקום ורווחה של האגודה למלחמה בסרטן.

תקציר: האבחנה במחלת סרטן בכלל ובסרטן שד בפרט מטלטלת את עולמה של האישה החולה ושל בני משפחתה. בפרק זה נדבר על הרחבת היכולות הרגשיות של החולות , על שיח בשפה הרגשית, כהורים, כבני זוג ועל שיח עם הילדים. מהו חוסן רגשי ואיך ניתן לנהל את המשבר, שאינו רק אישי אלא גם משפחתי? על מערך הסיוע של האגודה לנשים שחלו בסרטן שד ועל קבוצות התמיכה, סיוע במימוש זכויות ועוד.

מיניות ודימוי גוף בחולות סרטן השד

בהשתתפות לנה קורץ-אלמוג, מטפלת במיניות, האגודה למלחמה בסרטן.

תקציר: נשים המתמודדות עם סרטן השד מוצאות עצמן מתמודדות גם עם השפעת המחלה והטיפולים על הדימוי העצמי והמיניות. בפרק זה נדבר על כל מה שקשור בנושא חשוב זה שלעיתים נדחק הצידה ההשפעה של סרטן השד והטיפול בו על קשרים מיניים וזוגיים, דימוי עצמי ודימוי גוף, משבר של בני הזוג, וכיצד ניתן לקבל סיוע מקצועי מהאגודה, ללא עלות, בהפיכת משבר להזדמנות, ובשיקום דימוי הגוף, שמירה על הפוריות והמיניות עקב המחלה והטיפולים.

https://www.cancer.org.il/template/default.aspx?PageId=13029

להאזנה בספוטיפיי – לחצו כאן

להאזנה באפל פודקאסט – לחצו כאן

להאזנה בדיזר – לחצו כאן

ניתן להאזין גם  ביוטיוב  ובשאר אפליקציות הפודקאסטים

האזינו ועקבו אחרינו בכל המקומות בהם אתם נוהגים להאזין לפודקאסטים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפול ב-Doxorubicin מלווה בסיכון מוגבר לסרטן שד בנשים עם לימפומה (J Clin Oncol)

    טיפול ב-Doxorubicin מלווה בסיכון מוגבר לסרטן שד בנשים עם לימפומה (J Clin Oncol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology עולה כי טיפול ב- Doxorubicin מעלה את הסיכון לסרטן שד בנשים עם מחלת הודג’קין. ממצאים אלו תומכים בהגברת המעקב אחר נשים לאחר חשיפה לטיפול זה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Doxorubicin מהווה טיפול מרכזי כנגד לימפומה. מחקרים קודמים הציעו כי בבנות עם מחלת הודג’קין שטופלו ב- […]

  • טיפול אחזקה ללא כימותרפיה עשוי לשפר הישרדות נשים עם סרטן שד שלילי לקולטנים להורמונים (Clin Cancer Res)

    טיפול אחזקה ללא כימותרפיה עשוי לשפר הישרדות נשים עם סרטן שד שלילי לקולטנים להורמונים (Clin Cancer Res)

    טיפול ב-Olaparib (לינפארזה) בלבד או בשילוב עם Durvalumab (אימפינזי) כטיפול אחזקה ללא-כימותרפיה עשוי להביא להארכת משך הישרדות ללא-התקדמות מחלה בנשים עם סרטן שד מתקדם ושלילי לשלושת הקולטנים להורמונים. קו-טיפול ראשון סטנדרטי כנגד סרטן שד שלילי לקולטנים להורמונים בשלב מתקדם כולל טיפול כימותרפי המבוסס על טקסנים או פלטינום, הכרוך ברעילות משמעותית. הערכת גישות טיפול אחזקה ללא-כימותרפיה […]

  • האם יש תועלת למשלב Palbociclib עם Letrozole בנשים עם סרטן שד מתקדם? (J Clin Oncol)

    האם יש תועלת למשלב Palbociclib עם Letrozole בנשים עם סרטן שד מתקדם? (J Clin Oncol)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מדווחים חוקרים מארצות הברית על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למשלב Palbociclib עם Letrozole לא לווה בשיפור משמעותי של ההישרדות הכוללת בנשים עם סרטן שד מתקדם, בהשוואה לפלסבו עם Letrozole. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקר PALOMA-2 הדגים שיפור משמעותי קלינית ומובהק סטטיסטית בהישרדות ללא-התקדמות מחלה […]

  • התועלת של טיפול כימותרפי בנשים עם סרטן שד לובולארי ושלילי ל-HER2 (מתוך Cancer)

    התועלת של טיפול כימותרפי בנשים עם סרטן שד לובולארי ושלילי ל-HER2 (מתוך Cancer)

    בנשים עם קרצינומה לובולארית פולשנית שלילית ל-HER2 וחיובית לקולטנים לאסטרוגן תחת טיפול אנדוקריני לא תועדה תועלת הישרדותית נוספת עם טיפול כימותרפי טרום-ניתוחי או לאחר-ניתוח, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Cancer. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מחקרים רבים להערכת ההשפעות ארוכות הטווח של כימותרפיה בנשים עם קרצינומה לובולארית פולשנית, כאשר התוצאות לרוב אינן חד-משמעיות. […]

  • נמצא קשר בין זיהום אויר וסיכון מוגבר לסרטן השד

    נמצא קשר בין זיהום אויר וסיכון מוגבר לסרטן השד

    זיהום אוויר של חלקיקים קטנים (PM2.5) בסביבות מגורים ותעסוקתיות קשור לעלייה מובהקת סטטיסטית בסיכון לסרטן השד, כפי שחשף מחקר XENAIR שהוצג בקונגרס האירופי לאונקולוגיה רפואית (ESMO) 2023. המחקר ניתח נתונים מ-2419 נשים עם סרטן שד ו-2984 ללא, מ-1990 עד 2011. יש לציין שחשיפה למזהמים PM2.5, PM10 ו-NO2 הראתה רמות שונות של עלייה בסיכון, עם PM2.5 […]

  • אפשרויות לשימור וטיפולי פוריות והתקווה לאחר סרטן השד (מתוך כנס ה-SABCS)

    אפשרויות לשימור וטיפולי פוריות והתקווה לאחר סרטן השד (מתוך כנס ה-SABCS)

    במחקר שהוצג ב-San Antonio Breast Cancer Symposium, מדווחים החוקרים על תוצאות מעודדת, כי נשים צעירות עם סרטן שד חיובי לרצפטורים הורמונליים (Hormone receptor, HR) שעוברות טיפולי פוריות ושימור פוריות אינן מציגות סיכון גבוה יותר להישנות הסרטן, גם כאשר הן עוצרות את הטיפול האנדוקריני לצורך כך. ברקע למחקר, מציינים החוקרים את הדאגה הקיימת לגבי השפעת השימוש […]

  •  הריון אינו משפיע על הישרדות ללא-מחלה בנשאיות BRCA לאחר סרטן שד (JAMA)

     הריון אינו משפיע על הישרדות ללא-מחלה בנשאיות BRCA לאחר סרטן שד (JAMA)

    למעלה מ-20% מהנשים עם מוטציות BRCA הרו בתוך 10 שנים מאבחנה של סרטן שד בשלב מוקדם, כאשר להריון לא הייתה השפעה על שיעורי ההישרדות ללא-מחלה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נשים בגיל הפוריות עם מוטציות BRCA ואבחנה של סרטן שד לעיתים קרובות חוששות מקשיי פוריות. כעת הם […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה