גנטיקה

שימוש באופיואידים עלול להזיק לאחר ניתוחים לא גדולים (The Lancet)

מחקר חדש שפורסם ב- The Lancetהראה כי טיפול באופיואידים לאחר ניתוחים קלים עד בינוניים אינו מפחית את הכאב לאחר שחרור המטופל

מחקר חדש שפורסם ב-The Lancet הראה כי טיפול באופיואידים לאחר ניתוחים קלים עד בינוניים אינו מפחית את הכאב לאחר שחרור המטופל. בנוסף, חולים שטופלו באופיואידים נמצאים בסיכון גבוה יותר לתופעות לוואי, כולל הקאות, בחילות ועצירות.

החוקרים חיפשו במאגרי מידע רפואיים מחקרים אשר נערכו מה-1 בינואר 1990 ועד ה-8 ביולי 2021, והשוו בין אופיואידים לניהול כאב נטול אופיואידים לאחר ניתוחים שבוצעו במסגרת חוץ או בבית חולים. מתוך 47 המחקרים שנכללו בניתוח, שמונה היו ניסויי ביקורת אקראיים. כמעט שני שלישים (64%) נועדו להליכים קלים אלקטיביים, רובם טיפולי שיניים, ו-36% היו הליכים המוגדרים בינוניים, הכוללים בעיקר ניתוחים כלליים כמו תיקון בקע והליכים אורטופדיים זעיר פולשניים. תרופות נגד כאב ללא אופיואידים כללו תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידליות (89% מהניסויים) ו\או פרצטמול (57% מהניסויים). האופיואידים הנפוצים ביותר בשימוש בניסויים היו קודאין (43%), הידרוקודון (23%) וטרמדול (19%).

על פי תוצאות המחקר, מרשמים לאופיואידים יום אחד לאחר השחרור מבית החולים לא הפחיתו את הכאב בהשוואה לתרופות כאב ללא אופיואידים (CI 95% 0.26- עד 0.27). הם גם מצאו כי מרשמים לאופיואידים לא תורמים לשליטה בכאב ב-30 יום לאחר הניתוח. מטופלים שקיבלו מרשם לאופיואידים היו בסיכון גבוה פי ארבעה לחוות הקאות (RR 4.50; 95% CI, 1.93-10.51), לסיכון גבוה יותר לבחילות (RR, 2.37; 95% CI, 1.59-3.55), עצירות (RR, 1.63; 95% CI, 1.04-2.57) וסחרחורת (RR, 2.22; 95% CI , 1.20-4.08).

יש לציין כי המחקרים שנכללו בסקירה השיטתית כללו רק תת-קבוצה קטנה של ניתוחים, והניסויים שנבחרו לניתוח היו בסיכון מסוים להטיה כמו פוטנציאל לדיווח סלקטיבי וסטייה מההתערבויות המיועדות, דיווחו החוקרים ל-Medscape. המחקר גם לא כלל הליכים משמעותיים ומורכבים, כגון כריתת כבד וניתוחי חזה-בטן, כך שממצאים אלה אינם ישימים לאוכלוסיות אלו.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-The Lancet

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה