גנטיקה

עדויות נוספות תומכות בהשפעה המגנה של חיסון כנגד שפעת מפני מחלת אלצהיימר (J Alz Dement)

 במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Alzheimer’s Disease מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולות עדויות נוספות התומכות בהשפעה מגנה אפשרית של חיסון כנגד שפעת מפני מחלת אלצהיימר בקשישים.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על סיכון מופחת לדמנציה מכל-סיבה לאחר חיסון כנגד שפעת באוכלוסיות מסוימות, כולל יוצאי צבא וחולים עם מחלת כרוניות. עם זאת, ההשפעה של חיסון שפעת על הסיכון למחלת אלצהיימר באוכלוסייה הכללית של קשישים בארצות הברית לא נבחנה היטב.

 במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הסיכון להיארעות מחלת אלצהיימר בין מטופלים עם וללא חיסון קודם כנגד שפעת במאגר נתונים גדול בארצות הברית.

 החוקרים אספו נתונים אודות מטופלים בין תחילת ספטמבר בשנת 2009 ועד סוף חודש אוגוסט בשנת 2019 והתמקדו בחולים ללא דמנציה לאורך שש השנים הקודמות, אשר היו בגילאי 65 שנים ומעלה בתחילת המעקב. ניתוח PSM (Propensity Score Matching) שימש ליצירת מדגם מחוסנים כנגד שפעת ולא-מחוסנים כנגד שפעת עם מאפייני בסיס דומים מבחינת נתונים דמוגרפיים, טיפול תרופתי ומחלות רקע.

 הסיכון היחסי וההפחתה האבסולוטית בסיכון שימשו להערכת ההשפעה של חיסון כנגד שפעת על הסיכון למחלת אלצהיימר לאורך ארבע שנות מעקב.

 החוקרים יצרו 935,887 זוגות תואמים של מטופלים מחוסנים ולא-מחוסנים כנגד שפעת (גיל ממוצע של 73.7 שנים, 56.9% נשים), אשר היו במעקב לאורך חציון של 46 חודשים.

 לאורך תקופת המעקב, 47,889 חולים (5.1%) שחוסנו כנגד שפעת ו-79,630 חולים (8.5%) שלא חוסנו כנגד הנגיף פיתחו מחלת אלצהיימר. הסיכון היחסי להופעת מחלת אלצהיימר היה נמוך ב-40% באלו שחוסנו כנגד שפעת (סיכון יחסי של 0.60, רווח בר-סמך 95% של 0.59-0.61) עם הפחתה אבסולוטית בסיכון של 0.034 (רווח בר-סמך 95% של 0.033-0.035), מקביל למספר חולים נדרש לטיפול של 29.4.

 ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין חיסון כנגד שפעת ובין הפחתת הסיכון למחלת אלצהיימר במדגם ארצי של מבוגרים בארצות הברית בגילאי 65 שנים ומעלה.

 

J Alz Dement. Published online June 13, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה