גנטיקה

עדויות חדשות תומכות ביעילות משלב גישות טיפול להקלה על פעילות-יתר של שלפוחית השתן (JAMA Netw Open)

שלפוחית שתן URINARY BLADDER

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי התערבות הכוללת טיפול קוגניטיבי התנהגותי ואימוני שלפוחית שתן על-בסיס חשיפה ותרגול שרירי רצפת האגן  הדגימה יעילות גבוהה בשיפור איכות החיים של נשים עם פעילות-יתר של שלפוחית השתן.

מדגם המחקר כלל 79 נשים עם פעילות-יתר של שלפוחית השתן בדרגה בינונית-עד-חמורה, אשר חולקו באקראי לקבוצת ביקורת או קבוצת התערבות, אשר כללה ארבעה מפגשים בני 30 דקות עם גישות שכללו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי.

שני המפגשים הראשונים כללו מתן הדרכה אודות פעילות-יתר של שלפוחית השתן וטיפול קוגניטיבי התנהגותי, שינויי אורחות חיים דוגמת הגבלת צריכת קפה, אימוני שרירי רצפת אגן ואימוני חשיפה. שני המפגשים הבאים כללו המשך חשיפה ואימוני שרירי רצפת האגן עם הדרכה אודות מניעת הישנות.

החוקרים בחנו את התוצאות באמצעות שאלון להערכת איכות החיים הבריאותית (HRQOL), כאשר הנשים השיבו לשאלות אודות דרגת המצוקה, מצב רגשי ומגבלות גופניות וחברתיות על-רקע תסמיני פעילות-יתר של שלפוחית השתן.

מהנתונים עולה כי בקרב נשים בזרוע ההתערבות תועד שיפור ממוצע של 12.6 נקודות במדד הממוצע להערכת איכות החיים הבריאותית, בהשוואה לקבוצת הביקורת שכללה טיפול סטנדרטי, מתחילת המחקר עד לאחר 13 שבועות (הבדל בין הקבוצות של 12.6 נקודות, רווח בר-סמך 95% של 6.6-18.6 נקודות, p<0.001).

הגיל הממוצע של המשתתפות במחקר עמד על 63.5 שנים ולמעלה מ-87% מהנשים בכל קבוצה סבלה מפעילות-יתר של שלפוחית השתן בדרגה בינונית.

עוד דווח על שיפור גדול יותר לפי דיווחי המטופלות ובמדדי שביעות רצון בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת. במרבית המשתתפות בשתי הקבוצות לא תועד שינוי בטיפול התרופתי במהלך תקופת המחקר.

החוקרים כותבים כי על אורולוגים ורופאים ראשוניים המטפלים בנשים עם פעילות-יתר של שלפוחית השתן לשקול התערבות הכוללת מספר מרכיבים, בהם מרכיבים קוגניטיביים ואימוני שלפוחית מבוססי-חשיפה או להפנות למטפל קוגניטיבי-התנהגותי או פיזיותרפיה לחיזוק שרירי רצפת האגן.

JAMA Netw Open, March 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה