גריאטריה

התועלת של Modafinil (פרוביג’יל) בטיפול בחולים עם טרשת נפוצה (Multiple Sclerosis and Related Disorders)

בכתב העת Multiple Sclerosis and Related Disorders פורסמו תוצאות מחקר חדש, התומכות בהשערה לפיה ל-Modafinil (פרוביג’יל) השפעה אפשרית המגנה על מערכת העצבים, וטיפול זה עשוי לסייע לחולים עם טרשת נפוצה.

לדברי החוקרים, Modafinil משמשת לטיפול בנרקולפסיה, דום נשימה חסימתי בשינה והפרעת שינה מסוג Shift-Work Sleep Disorder. כמו כן, Modafinil שימשה לטיפול בעייפות וישנוניות-יתר בהפרעות נוירולוגיות אחרות, כולל טרשת נפוצה, הפרעות פסיכיאטריות, ולשיפור התפקוד הקוגניטיבי. מחקרים פרה-קליניים שפורסמו לאחרונה הציעו השפעה מגנה לטיפול בחולים עם מחלות ניווניות של מערכת העצבים. לפיכך, הם ביקשו לבחון עתה את ההשפעה המגנה האפשרית של הטיפול בחולים עם טרשת נפוצה.

החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את התקדמות המחלה בקבוצה של חולים עם טרשת נפוצה שטופלו ב- Modafinil, וקבוצה תואמת שלא טופלו בתרופה זו. הם העריכו את השינוי במדד EDSS (Expanded Disability Status Scale) במהלך תקופה של לפחות שלוש שנים, ב-30 חולים עם טרשת נפוצה שטופלו ב- Modafinil וב-90 חולים שלא טופלו בתרופה.

שתי הקבוצות היו דומות במדדי EDSS בתחילת המחקר, בגיל, מין, סוג ומשך המחלה, משך המעקב וטיפולים נוספים במחלות רקע.

מהתוצאות עולה כי בחולים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית לא חל שינוי משמעותי במדדי EDSS עם טיפול ב- Modafinil במהלך תקופת המעקב. באוכלוסיית חולים זו שלא טופלה ב- Modafinil, חלה עליה משמעותית בממוצע EDSS (0.94; p=0.0001) במהלך תקופת המעקב.

ללא תלות בטיפול ב- Modafinil, מהמודל עולה כי חלה עליה נוספת של 1.1 נקודות במדד EDSS עם טיפול ב- Modafinil ועליה של 2.04 בחולים שלא טופלו ב- Modafinil.

החוקרים קוראים לערוך מחקר פרוספקטיבי לאישור ממצאי המחקר הנוכחי.

Multiple Sclerosis and Related Disorders, Vol 1, Issue 3, July 2012

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה