גריאטריה

חולים רבים לאחר STEMI בסיכון להתפתחות אי-ספיקת לב (The American Journal of Cardiology)

חלק משמעותי מהחולים עם אוטם לבבי עם עליות מקטע ST (ST-segment Elevation Myocardial Infarction, או STEMI) צפוי לפתח אי-ספיקת לב, אשר מלווה בסיכון גבוה פי שלוש לתמותה, כך עלה מנתונים שפורסמו בכתב העת The American Journal of Cardiology. החוקרים גם זיהו גורמי סיכון להתפתחות אי-ספיקת לב לאחר STEMI ותמותה מכל-סיבה, כולל גיל מתקדם, סכרת ומקטע פליטה של חדר שמאל קטן מ-50%.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בקרב חולים ששרדו STEMI קיים סיכון מוגבר להתפתחות אי-ספיקת לב. היקף הסיכון הנ”ל עם התקדמות טכנולוגיות התערבות כלילית מילעורית אינו ידוע. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההיארעות וגורמים המנבאים התפתחות אי-ספיקת לב ותמותה מכל-יסבה בחולים עם אבחנה של STEMI..

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 700 חולים עם STEMI אשר עברו התערבות כלילית מילעורית ראשונית בבית חולים שלישוני. התוצא העיקרי היה היארעות אי-ספיקת לב במהלך המעקב. אי-ספיקת לב הוגדרה לפי אשפוז בשל אי-ספיקת לב או נוכחות גודש שהוביל למרשם חדש או העלאת מינון טיפול במשתנים במרפאת חוץ. התוצא המשני של המחקר היה הופעת אי-ספיקת לב או תמותה מכל-סיבה.

במהלך חציון מעקב של 43.6 חודשים תועדו 110 חולים עם אי-ספיקת לב (15.7%), 34 מהם טופלו באופן אמבולטורי ו-76 חולים נדרשו לאשפוז. מקטע פליטה של חדר שמאל הנמוך מ-50% תואר ב-76% מהחולים שפיתחו אי-ספיקת לב.

מניתוח הנתונים עלה כי גיל (יחס סיכון של 1.03, רווח בר-סמך 95% של 1.000-1.003), דרגת Killip-Kimball של II ומעלה (יחס סיכון של 2.24, רווח בר-סמך 95% של 1.32-3.80) ומקטע פליטה של חדר שמאל קטן מ-50% (יחס סיכון של 1.71, רווח בר-סמך 95% של 1.01-2.92) היו מנבאים בלתי-תלויים של התפתחות אי-ספיקת לב לאחר STEMI.

שיעורי התמותה מכל-סיבה עמדו על 8.7%, כאשר אבחנה של אי-ספיקת לב לוותה בסיכון גבוה פי שלוש לתמותה (יחס סיכון של 3.52, רווח בר-סמך 95% של 1.85-6.69; p<0.001).

ממצאי המחקר מעידים כי חולים רבים לאחר STEMI בסיכון להתפתחות אי-ספיקת לב, כאשר בין גורמי הסיכון להתפתחות אי-ספיקת לב ותמותה של חולים אלו נכללים גיל מתקדם, סוכרת ומקטע פליטה של חדר שמאל הקטן מ-50%.

The American Journal of Cardiology, Nov 21, 2021

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה