שינויים ברשתית מעידים על מחלת פרקינסון עתידית (Neurology)

מחקר חדש הראה כי שינויים ברקמות הרשתית הידועים כקשורים למחלת הפרקינסון עלולים להתרחש עד 7 שנים טרם הופעת התסמינים הקליניים של המחלה

מחקר חדש הראה כי שינויים ברקמות הרשתית הידועים כקשורים למחלת הפרקינסון (PD) עלולים להתרחש עד 7 שנים טרם הופעת התסמינים הקליניים של המחלה. באמצעות בינה מלאכותית, ניתחו החוקרים הדמיות רשתית ונתונים קליניים תואמים בכדי לזהות את השינויים ברשתית בקרב מטופלים עם מחלת פרקינסון ובקרב אנשים בריאים שפיתחו את המחלה כעבור מספר שנים.

מחקר זה, כמו מחקרים קודמים, הראה ש-PD קשורה להידלדלות שכבת תאי הגנגליון הפנימית (GCIPL – Ganglion cell-inner plexiform layer) ברשתית, אך בנוסף הוא זיהה שינויים בשכבה הגרעינית הפנימית (INL – Inner nuclear layer). המחקר פורסם ב-Neurology ב-21 באוגוסט, 2023.

החוקר הראשי, ד”ר זיגפריד וגנר, מומחה לרפואת עיניים, בית החולים Moorfields Eye, אמר כי הוא חושב שאנו עדיין במרחק של כמה שנים מהמרת תוצאות המחקר לניבוי מחלה עבור המטופלים, אך “הדבר החשוב ביותר הוא שישנם שינויים ברשתית של אנשים שמפתחים את מחלת הפרקינסון כעבור מספר שנים”.

במסגרת המחקר, החוקרים השתמשו בבדיקת OCT בכדי לזהות שינויים ברשתית בקרב מטופלים עם PD (700 מטופלים עם PD ו-105,770 ביקורות). לאחר התאמה לגיל, מין, מוצא אתני, יתר לחץ דם וסוכרת, נמצא כי למטופלים עם PD היה GCIPL דק יותר באופן משמעותי, ובנוסף, עובי INL מופחת. בנוסף, המחקר כלל 50,405 משתתפים מהביובנק הבריטי ללא היסטוריה של PD, שביצעו סריקת רשתית, מתוכם, 53 אובחנו עם PD במהלך תקופת המחקר.

תוצאות המחקר הראו כי קיים קשר בין אבחנות חדשות של PD לבין עובי GCIPL מופחת (HR 0.62, P = 0.002) ולבין INL דק יותר (HR 0.66, P = 0.002). קשר זה נשמר גם בקרב אנשים שהתסמינים הקליניים של המחלה התפתחו לאחר שנתיים מסריקת הרשתית.

כתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה