גינקולוגיה

5 דרכים שבעזרתן תוכלו לגלות אם נקודת החן שלכם מסוכנת, מאמר אורח ד”ר מור מיודובניק (איכילוב)

אם “נכשלתם” באחת הבדיקות – לכו למרפאת עור; גילוי מוקדם מציל חיים!
מאת: ד”ר מור מיודובניק מומחית ברפואת עור ובאונקולוגיה רפואית מנהלת המרכז למלנומה ולגידולי עור, המרכז רפואי תל אביב.
תחילת הקיץ – הזדמנות טובה להגביר את המודעות ולהבין מתי נקודת חן )שומה) תמימה עלולה להיות מופע של סרטן העור? בישראל שטופת השמש מאובחנים מדי שנה כ-12,000 מקרים חדשים של סרטן העור כולל מלנומה סרטן שעלול להתנהג בצורה אלימה אם מתגלה בשלביו המאוחרים.
בעזרת 5 הסימנים הבאים A עד E נבין מהן נורות האזהרה או הדגלים האדומים שבגינם צריך לפנות לרופא עור:
• Asymmetry – A  א-סימטריה
נקודת חן שאינה סימטרית כלומר צד אחד שונה מהצד השני צריכה להדליק נורת אזהרה. אפשר לצלם בטלפון את נקודת החן החשודה ולראות אח”כ האם ניתן להעביר קו באמצע ושתהיה חלוקה שווה?
•  B    Border גבולות לא סדירים     
אם הגבול של נקודת החן אינו ברור או מוגדר זה חשוד.
• Color -C מספר גוונים
נגע שמכיל מספר צבעים שונים כמו למשל שחור, חום, אפור, ורוד או צבע אחר.
• Diameter D נגע גדול
גודל מעל 6 מ”מ חשוד כנגע סרטני.
• Evolving -E שינוי
זאת הנקודה החשובה ביותר המבחן הקריטי שבו תבדקו האם הופיעה נקודת חן חדשה או נקודת חן שמשתנה לאורך זמן. השינוי יכול להיות גדילה, דימום או שינוי צבע.

קיבלתי “ציון נכשל” באחת הבדיקות מה עושים?
אם אחת מ-5 הבדיקות שעשיתם אינה תקינה, גשו לבדיקת רופא עור – יש להתעקש על בדיקת כל הגוף ובעזרת מכשיר דרמטוסקופ. גידולי העור יכולים להופיע גם במקומות שלא נחשפו לשמש מרובה, ולכן על הבדיקה להיות מקיפה ולכלול כפות ידיים ורגליים, ציפורניים וריריות הפה.

סרטן העור אמנם שכיח יותר בבעלי עור בהיר ועיניים בהירות, אך עלול להופיע בקרב כל האוכלוסייה. 50 נקודות חן ומעלה הן גורם סיכון ולכן מומלצת בדיקת עור שנתית, ולעיתים גם מעקב מצולם. מעבר לבהירים שעורם מאדים בחשיפה לשמש (קרינה על-סגולית), כל מי שהיה לו או לבני משפחתו היסטוריה של סרטן עור, חייב להקפיד להיבדק פעם בשנה. גם לאנשים הנוטלים תרופות לדיכוי המערכת החיסונית, כגון מושתלי איברים  מומלצת בדיקת עור שנתית.

זהירות שמש
למרות המודעות שעלתה בשנים האחרונות לסיכון שבחשיפה לשמש, רבים עדיין נוטלים סיכון מיותר בשימוש במתקני שיזוף מלאכותיים או בעבודה בחוץ ללא אמצעי הגנה מהשמש. כוויות, בעיקר בגיל הילדות, יכולות לאחר שנים רבות לגרום לסרטן בעור ואפילו למלנומה. אגב, החשיפה לשמש גורמת לנזקים נוספים: הזדקנות מוקדמת של העור, כתמי פיגמנטציה על העור ועוד.

נגע חשוד יוסר כירורגית ויישלח לבדיקה פתולוגית. כיום קיימים טיפולים שונים וטובים למלנומה, ועדיין הדבר הטוב ביותר שתעשו עבור עצמכם הוא מניעה ואבחון מוקדם. בריאות!

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה