גינקולוגיה

האם מתן סטרואידים לפגים שנולדו לאחר שבוע 34 להיריון מפחית סיכון למצוקה נשימתית ביילוד? (Obstet Gynecol)

NEONATOLGY PREMATURE פג תינוק
ד”ר ברנרד ברזילי, עורך מדור ניאונטולוגיה, משתף מאמר שפורסם ב- Obstetrics & Gynecology, ובו תוצאותיו של מחקר חדש, שממצאיו עולה כי מתן Betamethasone לטיפול בפגים שנולדו לאחר שבוע 34 להיריון לא הפחית את הצורך בטיפול במצוקה נשימתית של היילוד.

במאמר שפורסם בכתב העת Obstetrics & Gynecology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מתן Betamethasone לטיפול בפגים שנולדו לאחר שבוע 34 להיריון לא הפחית את הצורך בטיפול במצוקה נשימתית של היילוד.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היעילות של טיפול בקורטיקוסטרואידים לפני הלידה להפחתת סיבוכים נשימתיים ביילוד באלו בסיכון ללידה מוקדמת לאחר 34 שבועות היריון ועד 36 שבועות ו-6 ימים.

החוקרים השלימו מחקר חד-מרכזי, אקראי, מבוקר-פלסבו בדרום הודו, אשר כלל נשים הרות בסיכון ללידה מוקדמת בין שבוע 34 ועד שבוע 36 ו-6 ימים להיריון. המשתתפות במחקר חולקו באקראי לקבלת Betamethasone או פלסבו.

התוצא העיקרי היה משלב של טיפול במצוקה נשימתית של היילוד, אשר הוגדר כצורך בחמצן, CPAP או הנשמה מלאכותית במשך לפחות שעתיים במהלך 72 השעות הראשונות לחיים. תוצאי סיום משניים ביילוד כללו טכיפנאה זמנית של היילוד, תסמונת מצוקה נשימתית, דלקת נמקית של המעי, אלח-דם, היפרבילירובינמיה, היפוגליקמיה, לידת מת ומוות מוקדם של היילוד; תוצאים משניים אימהיים כללו זיהום מי שפיר, דימום לאחר-לידה, חום במשכב לידה ומשך אשפוז.

גודל מדגם של 1,200 תוכנן עם עוצמה של 80% לזיהוי ירידה של 30% בשיעורי מצוקה נשימתית. לאחר ניתוח ביניים מתוכנן מראש, החוקרים הפסיקו את הגיוס למחקר לאור העדר תועלת של ההתערבות.

בתקופה שבין מרץ 2020 ועד אוגוסט 2022 גויסו למחקר 847 נשים הרות, כאשר 423 נשים חולקו לקבלת Betamethasone ו-424 נשים חולקו לזרוע הפלסבו, כאשר 22 נשים אבדו לאורך תקופת המעקב.

מהנתונים עולה כי אין הבדלים משמעותיים בשיעורי התוצא העיקרי, אשר עמדו על 4.9% בזרוע הטיפול ב- Betamethasone לעומת 4.8% בזרוע הפלסבו (יחס סיכון של 1.03, רווח בר-סמך 95% של 0.57-1.84; מספר נדרש לטיפול של 786 נשים).

החוקרים מוסיפים כי לא זוהו הבדלים מובהקים סטטיסטית בתוצאי סיום משניים של ביילודים או באימהות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי מתן Betamethasone בתקופת פגות מאוחרת לאלו בסיכון ללידה מוקדמת לא הפחית את הצורך בטיפול במצוקה נשימתית של היילוד.

 

Obstet Gynecol, Feb 8, 2024

 

הערות עורך:

מתן סטרואידים טרם לידת פגים מונע תחלואה ותמותה. לעומת זאת במחקרים מוקדמים הועלה האפשרות לתופעת לואי לטיפול זה הן לילוד והן לאם, במיוחד בכאלה אשר בסופו של דבר לא נולדו פגים. מאחר ושכיחות RDS והסיבוכים הניאונטליים יורדת בתלות בגיל ההריון ובמיוחד מעל לשבוע 34 להריון, החוקרים החליטו לבדוק את יעילות הטיפול האוכלוססית הפגים בשבועות 34-37 להריון. במחקרם נמצא כי אין כל יתרון לתת לאם סטרואידים כאשר היא נמצאת בשבוע 34 או יותר להריון. לכן, נראה שיש לשקול שוב את ההמלצה של מתן סטרואידים ליולדות מעבר לשבוע 34.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה