גינקולוגיה

האם מדבקות ניקוטין וסיגריות אלקטרוניות בטוחות לשימוש בהריון? (Addiction)

במאמר שפורסם בכתב העת Addiction מדווחים החוקרים על השפעת השימוש במוצרי ניקוטין, כולל סיגריות אלקטרוניות ומדבקות ניקוטין, כחלק מהטיפול להפסקת עישון בקרב נשים הרות. מהמחקר עולה כי השימוש במוצרים אלו בטוח יחסית, זאת כיוון שלא נמצאו השפעות שליליות על תוצאות ההיריון או על בריאות העובר.

ברקע למחקר החוקרים מציינים את העובדה שעישון במהלך ההיריון ידוע כגורם סיכון משמעותי לבריאות האם והעובר. אמנם בשנים האחרונות נראה שישנה ירידה באחוזי הנשים המעשנות במהלך הלידה אך מספר זה עדיין עומד על כ-9% מהנשים היולדות. על כן, ישנו צורך בגישות טיפוליות בטוחות ויעילות להפסקת עישון בקרב האוכלוסייה הזו.

מטרת המחקר, הייתה לבחון את הבטיחות והאפקטיביות של שימוש במדבקות וסיגריות אלקטרוניות כדרך להפסקת עישון בקרב נשים בהריון. החוקרים עקבו אחר תוצאות ההיריון של נשים הרות שהפסיקו לעשן באמצעות מוצרים אלה.

התוצאות מצביעות על כך שנשים הרות שהשתמשו במוצרי ניקוטין להפסקת עישון ילדו תינוקות עם משקל לידה גבוה יותר לעומת נשים מעשנות (3.3 לעומת 3.1 בהתאמה, רווח בר-סמך 95%: 0.05-0.25), ללא הבדלים משמעותיים מנשים שהפסיקו לעשן ולא צרכו ניקוטין בדרכים אחרות במהלך ההיריון.  מהתוצאות עולה כי המחקר לא זיהה סיכונים משמעותיים להריון משימוש במוצרי ניקוטין.

החוקרים מדגישים כי ישנן סכנות לסיגריות אלקטרוניות, שמכילים רעלנים, אך השימוש בהם עדיין יותר בטוח מסיגריות כיוון שכמות הרעלנים קטנה בהרבה מאלו הקיימים בסיגריות. בנוסף נמצא כי סיגריות אלקטרוניות יעילות יותר להפסקת עישון מאשר מדבקות ניקוטין, אך ההשפעות של השימוש הממושך בהן אינן ברורות כרגע. ראוי לציין כי השימוש של סיגריות אלקטריות ביחד עם מדבקות ניקוטין במהלך ההיריון הראה תוצאות דומות במשקל הלידה לנשים שעישנו במהלך ההיריון.

מסקנות המחקר מדגישות את הפוטנציאל של מוצרי ניקוטין ככלי עזר להפסקת עישון בקרב נשים הרות, תוך שמירה על בטיחות ההיריון והעובר. הצוות המחקרי מציין כי ממצאים אלו יכולים לתרום להקלה על חששות בקרב אנשי מקצוע בתחום הבריאות ולעידוד נשים הרות להשתמש באפשרויות אלו כדי להפסיק לעשן, לטובת בריאותן ובריאות ילדיהן.

 

Addiction Jan 17, 2024

לכתבה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה