כירורגיה של היד

אין תועלת בהשלמת מבחן מאמץ לכל חולה בסיכון גבוה לאחר התערבות כלילית מילעורית (J Am Coll Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על נתונים חדשים ממחקר POST-PCI מהם עולה כי אין תועלת קלינית להשלמה גורפת של מבחן מאמץ בחולים בסיכון גבוה לאחר התערבות כלילית מילעורית, בהשוואה למעקב קליני בלבד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גישת המעקב האופטימאלית לאחר התערבות כלילית מילעורית בחולים בסיכון גבוה עם מחלה רב-כלית או מחלה של העורק הכלילי השמאלי הראשי עדיין אינה ידועה. לאור זאת, הם השלימו תת-ניתוח של נתוני מחקר POST-PCI להשוואת בדיקה פונקציונאלית לכלל החולים לאחר שנה אחת לעומת טיפול סטנדרטי.

מדגם המחקר כלל 1,192 חולים לאחר התערבות כלילית מילעורית, מהם 833 חולים עם מחלה רב-כלית ו-359 חולים עם מחלה של העורק השמאלי הראשי.

התוצא העיקרי היה משלב של תמותה, אוטם לבבי או אשפוז בשל אנגינה לא-יציבה לאחר שנתיים.

לאחר שנתיים, לא תועדו הבדלים בתוצא המשולב בין קבוצת החולים בה הושלם מבחן מאמץ באופן גורף ובין אלו שהיו תחת טיפול סטנדרטי (6.2% לעומת 5.7%; יחס סיכון של 1.09, רווח בר-סמך 95% של 0.68-1.74).

הממצאים נותרו זהים בהערכת התוצאות בתת-קבוצה של חולים עם מחלה רב-כלית (6.2% לעומת 5.7%; יחס סיכון של 1.09, רווח בר-סמך 95% של 0.62-1.89) ואלו עם מחלה של העורק השמאלי הראשי (6.2% לעומת 5.7%; יחס סיכון של 1.09, רווח בר-סמך 95% של 0.46-2.56).

לאחר שנה אחת, שיעורי אנגיוגרפיה כלילית ורה-וסקולריזציה חוזרת היו גבוהים יותר מכפליים בקרב חולים לאחר מבחן מאמץ, בהשוואה לאלו בזרוע הטיפול הסטנדרטי, אך ממצא זה לא תורגם לירידה בשיעורי התמותה או התוצא העיקרי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בהעדר סימנים או תסמינים קליניים המרמזים לכישלון תומכן או התקדמות מחלה, אין מקום להשלמת מבחן מאמץ לכל חולה לאחר התערבות כלילית מילעורית בשל מחלה המערבת מספר עורקים כליליים או את העורק השמאלי הראשי. ממצאי המחקר מדגישים את העדר התועלת של מבחן מאמץ שגרתי בחולים אסימפטומטיים.

J Am Coll Cardiol, Feb 26, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה