כירורגיה של היד

טיפול ביולוגי בתרופות שאינן ממשפחת מעכבי TNF אינו מלווה בסיכון מוגבר לממאירות בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatology)

טיפול ביולוגי בתרופות שאינן ממשפחת מעכבי TNF בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) אינו מלווה בסיכון מוגבר למחלות ממאירות, בהשוואה לטיפול במעכבי TNF או תכשירים קונבנציונאליים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Rheumatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על תוצאות סותרות בהערכת הקשר בין טיפול ביולוגי בתרופות שאינן ממשפחת מעכבי TNF ובין הסיכון לממאירות, כאשר תשומת לב רבה ניתנה לטיפול ב-Abatacept לאור מנגנון הפעולה של התרופה.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגרים בדנמרק (בין ינואר 2006 עד דצמבר 2020) והשוו את הסיכון לממאירות ב-14,944 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית (גיל מעל 18 שנים) שהחלו טיפול ביולוגי בתרופות שאינן ממשפחת מעכבי TNF (כולל Tocilizumab/Sarilumab, Abatacept או Rituximab), מעכבי TNF, או לא קיבלו טיפול ביולוגי קודם.

החולים שלקחו חלק במחקר היו במעקב עד לאבחנה של ממאירות, תמותה, הגירה, התחלת טיפול ביולוגי אחר, או טיפול סינתטי ממוקד או עד לתום תקופת המחקר, לפי המוקדם מבין אלו.

התוצא העיקרי הוגדר ככל אבחנה של ממאירות ראשונית, למעט סרטן עור שאינו מלנומה.

מהנתונים עולה כי הסיכון לממאירות לא היה גבוה יותר משמעותית בקרב מטופלים ב-Tocilizumab/Sarilumab, מטופלים ב-Abatacept או Rituximab, בהשוואה לחולים שטופלו במעכבי TNF או חולים ללא חשיפה קודמת לטיפול ביולוגי.

הסיכון לממאירות היה גבוה יותר בחולים עם חשיפה במשך למעלה מחמש שנים לטיפול ב-Abatacept בהשוואה למטופלים במעכבי TNF (יחס סיכון של 1.41, רווח בר-סמך 95% של 0.60-2.60) וחולים ללא חשיפה קודמת לטיפול ביולוגי (יחס סיכון של 1.14, רווח בר-סמך 95% של 0.51-2.33). עם זאת, התוצאות לא היו מובהקות סטטיסטית.

מהנתונים עולה כי טיפול ב-Rituximab עשוי להיות מלווה בסיכון נמוך יותר לממאירויות המטולוגיות בהשוואה למעכבי TNF (יחס סיכון של 0.09, רווח בר-סמך 95% של 0.00-2.06) או בחולים ללא חשיפה קודמת לטיפול ביולוגי (יחס סיכון של 0.13, רווח בר-סמך 95% של 0.00-1.89), אם כי הממצאים לא היו מובהקים סטטיסטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הסיכון לממאירות על-רקע טיפול ביולוגי כנגד דלקת מפרקים שגרונית מהווה סוגייה קלינית חשובה ודרושים מחקרים נוספים להערכת הסיכון לממאירות על-רקע טיפול ביולוגי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

Rheumatology, March 7, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה