מחלות זיהומיות

דלקת היקפית עשויה לעמוד בבסיס חלק מהתסמינים הנוירולוגיים של COVID-19 (מתוך אתר MedRxiv)

קורונה

מנתונים שפורסמו באתר MedRxiv וטרם עברו סיקור עמיתים עולה כי תהליכים דלקתיים פריפריים עשויים לעמוד בבסיס חלק מהתסמינים הנוירולוגיים של זיהום בנגיף הקורונה, כאשר זוהה שינוי בביטוי מספר חלבונים בנוזל שדרה, אשר אינם מיוצרים באתר זה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין הוכחות רבות באשר לנזק מוחי ישיר ותהליכים דלקתיים בתוך נוזל השדרה בחולים עם COVID-19. מחקרים להערכת הנושא לא קבעו אם בחולים עם COVID-19 עם וללא זיהום חיידקי נלווה פיתחו סיבוכים נוירולוגיים על-רקע שינויים בסמנים דלקתיים.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 38 חולים עם COVID-19, בנוסף ל-10 חולים עם אנצפליטיס משנית לזיהום HSV (Herpes Simplex Virus) ו-28 חולים עם מחלות שאינן דלקתיות או נוירו-דגנרטיביות. חולים עם מחלות נוירו-אימונולוגיות אחרות, דוגמת דלקת נגיפית של קרום המוח, היסטוריה של טרשת נפוצה, או HIV, הוצאו מהמחקר. בדיקות רמות ציטוקינים, ELISA וספקטרומטריה שימשו להערכת סמנים דלקתיים בדגימות מנוזל השדרה ומהדם.

החוקרים מדווחים כי חלו שינויים במספר חלבונים בעקבות זיהום בנגיף הקורונה, עם ביטוי שונה בהשוואה לאנצפליטיס משנית ל-HSV. יתרה מזאת, בחולים עם COVID-19, חלק מהחלבונים שזוהו בנוזל השדרה, דוגמת LRG1 ממשפחת Serpin, אינם מיוצרים בנוזל השדרה.

הפחתת ביטוי אפוליפופרוטאינים וחלבוני בקרה אחרים, דוגמת NPTXR ו-CANA2D1, והגברת הביטוי של חלבוני משלים ופיברינוגן זוהו בחולים עם COVID-19 עם פרופיל שונה מזה שתואר בחולים עם אנצפליטיס משנית ל-HSV.

זיהום חיידקי נלווה נקשר עם רמות מוגברות של חלבונים הקשורים בתהליכים דלקתיים, אך לא השפיע על דפוס החלבונים עצמו. רמות מוגברות של ציטוקינים ו-Progranulin זוהו בחולים עם COVID-19 בהשוואה לביקורות, אך הרמות היו נמוכות יותר בהשוואה לחולים עם אנצפליטיס משנית ל-HSV. רק רמות IL-16 היו גבוהות יותר בחולים עם COVID-19 בהשוואה לחולים עם אנצפליטיס.

בחולים עם COVID-19 בדרגה חמורה תועד פרופיל רנ”א שונה מזה המתואר בביקורות בריאות או בחולים עם מחלות נוירולוגיות אחרות.

ממצאי המחקר הנוכחי עשויים להוות את הבסיס למחקרים נוספים להערכת מרכיבים דלקתיים בנוזל השדרה כגורם לתסמינים נוירולוגיים לאחר זיהום בנגיף הקורונה.

מתוך אתר MedRxiv

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה