מחלות זיהומיות

לקראת ההצבעה המתוכננת, בכירים במערכת הבריאות מזהירים מפני פגיעה חריפה בשל הקיצוץ בתקציב

Doctor and patient רופא ומטופל
משרד האוצר הודיע למשרד הבריאות על כוונתו לקצץ 300 מיליון שקלים מהתקציב של מטה משרד הבריאות, קיצוץ של 50 מיליון שקל בתקציבי בתי החולים הממשלתיים, וייקור של טיפולי תאגידי הבריאות של בתי החולים.

משרד האוצר הודיע על קיצוץ במשרדים שונים: בכתבתה של קטי דור ב”כאן” היא מעדכנת כי משרד האוצר הודיעו למשרד הבריאות שעליו לקצץ 300 מיליון שקלים מתקציב מטה משרד הבריאות, ועוד קיצוץ של כ-50 מיליון שקלים בתקציבי בתי החולים הממשלתיים. בנוסף, האוצר החליט על חיוב הציבור בדמי השתתפות עצמית לטיפול נפשי במרפאות, וכן בטיפול בהתפתחות הילד, כששניהם עד כה ניתנו בחינם.
בכתבה מצוין כי משרד הבריאות חושש כי קיצוץ זה יפגע במיוחד בשכבות חלשות שימנעו מטיפול.

בתגובה לקיצוץ אמר מנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: “מאוכזבים מהחלטת האוצר על קיצוץ תקציב מערכת הבריאות. משמעות הקיצוץ אותו מבקש האוצר לעשות במשרד הבריאות עלולה לגרום לסגירת חטיבות של ניהול בתי החולים, זה אומר שאין מערכת בריאות”.

לכתבתה של קטי דור ב-“כאן”

בתגובה לקיצוץ אומר יו”ר ההסתדרות הרפואית, פרופ’ ציון חגי: “לא יעלה על הדעת שבשעה בה מערכת הבריאות עובדת סביב השעון כדי להציל חיים מאז השבת השחורה של ה-7 באוקטובר, ממשלת ישראל מניחה על השולחן תקציב שמבקש לקצץ מאות מיליוני שקלים ולפגוע בפצועות ובפצועים, בחולות ובחולים, בשיקום, בחוסן הלאומי, בבריאות הנפש ועוד. מדובר בחרפה וניאבק בה בכל הכח”.

לדברי פרופ’ חגי, מערכת הבריאות הוכיחה בחודשים האחרונים מעל כל ספק עד כמה אנשיה מקצועיים ובעיקר מסורים. “רק השבוע פורסם כי שיעור התמותה בקרב חיילים שנפצעו עומד במלחמה הנוכחית על 6.7% בלבד לעומת 9.2% במהלך מבצע צוק איתן (2014) וכ-15% במלחמת לבנון השנייה (2006). הנתון הדרמטי הזה, שאין לו תקדים בעולם, נובע לפני הכל מההון האנושי המעולה במערכת הבריאות הישראלית ומהשליחות של אנשיה – שליחות שבאה לידי ביטוי בשלושת החודשים האחרונים עד כדי חירוף נפש… אני קורא לשרי האוצר והבריאות, ומעל הכל לראש הממשלה נתניהו – עצרו את החרפה הזו מיד”.*

בהודעה שפרסם אמש ד״ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירוגיית ילדים בשיבא ויו״ר ארגון רופאי המדינה, בתגובה לקיצוץ המתוכנן הוא אומר: “ניתוק כזה מהמציאות לא היה מעולם. האוצר מציע ‘מכת מוות’ לבתי החולים הציבוריים בזמן מלחמה כאשר מעבר לטיפולי השגרה, אנחנו מטפלים באלפי פצועים שהמדינה חבה להם את קיומה בימים אלו. בהערכה ראשונה הפגיעה בתאגידי הבריאות של בתי החולים תביא לפיטורים של אלפים מהצוותים הרפואיים ובהם מאות רופאות ורופאים, תביא לצמצום של עשרות אלפי ניתוחים בשנה, תצמצם משמעותית את כח האדם שנותן גיבוי למחלקות לרפואה דחופה וכל זאת בעת מלחמה שאף אחד מאיתנו לא יודע לאן תתפתח.
במקום להקצות משאבים שיאפשרו לטפל במגיפת בריאות הנפש העוברת על המדינה וצרכי השיקום של אלפי נכים חדשים, פתח האוצר את המגירה הרגילה של חוקי ההסדרים וניער תכניות ישנות שאינן מתכתבות עם המציאות הנוכחית. האוצר ממשיך את הקונספציה של הרעבת מערכת הבריאות שתביא ל-‘7 לאוקטובר’ של מערכת הבריאות ובתי החולים בישראל וקריסתם”.

גם ארגון הרוקחות בישראל מזהיר היום (ה’) מפגיעה אפשרית בתקציב משרד הבריאות במסגרת תקציב המדינה לשנת 2024, שההצבעה עליו צפויה ביום ראשון הקרוב.

ברקע הדיווחים האחרונים על הקיצוץ המשמעותי בתקציב משרד הבריאות בסך כ-300 מיליון שקלים, נמסר מארגון הרוקחות בישראל כי “בעת הנוכחית, בה המערכת הרפואית כולה נאלצת להתמודד עם אתגרי מלחמת ‘חרבות ברזל’, לרבות הפגיעה באזרחי המדינה, אין זה הזמן לקיצוץ בתקציב מערכת הבריאות, מערכת המצילה חיי אדם באופן יום-יומי. לא ייתכן שהמטופלים ומערכת הבריאות, המשוועים בעת הזו לתקציבים נוספים, ייפגעו כעת אף יותר בשל הקיצוץ הצפוי בתקציב משרד הבריאות. אנו מציעים שיימצאו מקורות אחרים, שאינם מצילים חיי אדם על בסיס יום-יומי”, קבע הארגון.

בהודעה שפרסם שר הבריאות אוריאל בוסו הוא מדגיש: “מערכת הבריאות היא חלק מרכזי ממערך הלחימה בדומה למערכת הביטחון. על מנת לעמוד באתגרים שהציבה המלחמה לשנים הקרובות, חייבת מערכת הבריאות לקבל תוספת תקציב משמעותית מאוד. זה צו השעה והצעד ההכרחי לשמירה על בריאות הציבור. התוכנית הלאומית להתמודדות עם אירוע בריאות הנפש הגדול ביותר שידעה המדינה, כמו גם הצורך המיידי בהרחבת מערך השיקום בעלות של מאות מיליונים, אתגרי מיגון שגדלו יחד עם מפת האיומים על מדינת ישראל, המכון לרפואה משפטית ועוד ועוד. במצב הנוכחי לא נוכל לעמוד באתגרים הללו שהם הביטחון הבריאותי של אזרחי ישראל. בטוחני שרה”מ ושר האוצר מבינים את גודל האירוע וידאגו לחזק את מערכת הבריאות במסגרת התקציב”.

הבוקר (15/1/24), לרגל ההצבעה המתוכננת פנה גם יו”ר האיגוד לרפואת ילדים, פרופ צחי גרוסמן בקריאת חירום בדקה ה- 90 לשרי הממשלה: “רגע לפני ההצבעה הגורלית על התקציב אל תרימו ידיכם נגד ילדי ישראל והוריהם. החלטה על קיצוץ נרחב בתקציב הבריאות ובמיוחד בתכנית הלאומית לבריאות הנפש תותיר מאות אלפי ילדים במנהרות החשוכות של המצוקה והחרדה כתוצאה מהמלחמה. תפקידכם לסייע לכולם, לשמור על בריאותם ולהגן על נפשם. אל תפגעו בחוסן הנפשי הלאומי”!

1 תגובה
  1. דורון זמיר
    דורון זמיר אומר:

    קיצוץ תקציב הבריאות ותקציב בתי החולים בעת מלחמה, כמוהו כקיצוץ תקציב הבטחון בעת מלחמה. אין בכך הגיון ויש אפילו להגדילו לאור תוספת החולים והפצועים . הצורך בהעלאתו הינו ברור וישיר בשל המלחמה ולא עקיף ומזערי יותר , כתקציב משרד התחבורה או החינוך.

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה