מחלות זיהומיות

חשיפה לטיפול אנטיביוטי מלווה בסיכון מוגבר להופעה חדשה של מחלת מעי דלקתית (Clin Gastroenterol Hepatol)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר מובהק סטטיסטית בין חשיפה לטיפול אנטיביוטי ובין סיכון מוגבר להופעה חדשה של מחלת מעי דלקתית וקשר מנה-תגובה לא ליניארי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין חשיפה לטיפול אנטיביוטי ובין מחלת מעי דלקתית עדיין שנוי במחלוקת, בפרט בכל הנוגע לשאלה אם קיים קשר מנה-תגובה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשלים סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת הסיכון להופעה חדשה של מחלת מעי דלקתית על-רקע טיפול אנטיביוטי.

החוקרים השלימו חיפוש בארבעה מאגרי נתונים לזיהוי כל המחקרים הרלבנטיים שפורסמו עד 30 בספטמבר, 2023.  החיפוש הוביל לזיהוי 28 מחקרים עם 153,207 חולים עם מחלת מעי דלקתית.

חשיפה לטיפול אנטיביוטי נקשרה עם סיכון מוגבר משמעותית להופעה חדשה של מחלת מעי דלקתית במחקרים מבוססי ניפוקי מרשמים (יחס סיכויים של 1.41, רווח בר-סמך 95% של 1.29-1.53) ובמחקרים מבוססי-שאלונים (יחס סיכויים של 1.35, רווח בר-סמך 95% של 1.08-1.68).

הקשר הנ”ל תועד הן עם מחלת קרוהן והן עם קוליטיס כיבית, כמו גם בילדים ובמבוגרים במחקרים המבוססים על ניפוקי מרשמים.

מרבית משפחות התרופות האנטיביוטיות לוו בסיכון מוגבר למחלת מעי דלקתית, עם הערכת סיכון גבוהות במיוחד עם חשיפה לטיפול ב-Metronidazole (יחס סיכויים של 1.70, רווח בר-סמך 95% של 1.38-2.10) וקווינולונים (יחס סיכויים של 1.56, רווח בר-סמך 95% של 1.37-1.77).

קשר תלוי-מינון שאינו ליניארי זוהה בין מספר מרשמים לטיפול אנטיביוטי ובין הסיכון למחלת מעי דלקתית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לאבחנה של מחלת מעי דלקתית לאחר טיפול אנטיביוטי עם קשר מנה-תגובה ליניארי. שימוש מושכל בתרופות אנטיביוטיות עשוי להוות צעד חשוב להפחתת הסיכון למחלת מעי דלקתית.

Clin Gastroenterol Hepatol, Feb 27, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה