טיפול נמרץ

היפותרמיה מתונה עלולה להיות מסוכנת בחולים לאחר התערבות ניתוחית בשל אירוע מוחי (JAMA Neurology)

שבץ

שמירת טמפרטורת גוף של 33 מעלות צלזיוס לאחר ניתוח פתיחת גולגולת בשל אירוע מוחי גדול, המערב את עורק ה-MCA (Middle Cerebral Artery), לא הובילה לשיפור התוצאות אך לוותה בסיכון מוגבר, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי, שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היפותרמיה תרפואיטית הדגימה תוצאות חיוביות במחקרים בבעלי חיים לאחר איסכמיה מוחית מוקדית ואיסכמיה מוחית גלובאלית לאחר דום לבבי.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 26 חולים לקבוצת היפותרמיה מתונה ו-24 חולים חולקו לקבוצת ביקורת. כל המשתתפים טופלו באחד משישה בתי חולים בגרמניה, שם אושפזו ביחידות טיפול נמרץ נוירולוגי. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 51 שנים, 56% היו גברים, כולם אובחנו עם אירוע מוחי ממאיר על-רקע חסימת עורק ה-MCA.

כל החולים טופלו בגישה ניתוחית (Hemicraniectomy) ולאחר מכן טופלו ליעד היפותרמיה מתונה (חום גוף של 33 מעלות צלזיוס) לאורך לפחות 72 שעות.

לאחר 12 חודשי מעקב, לא זוהו הבדלים בתוצאות התפקודיות. בתת-קבוצה קטנה של חולים שטופלו לפני עצירת המחקר לאור חשש הנוגע לבטיחות החולים, היפותרמיה מתונה לאורך 72 שעות (5/26 חולים, 19%) לוותה בעליה של 65% בסיכון לתמותה תוך שבועיים, בהשוואה לטיפול סטנדרטי (3/24 חולים, 13%) (p=0.70).

החוקרים מדווחים כי שיעור גבוה למעלה מכפליים של חולים פיתחו לפחות סיבוך אחד לאחר 14 ימי היפותרמיה (46% לעומת 29%, p=0.26). שיעור האירועים החריגים המשיך לעלות ל-80% לעומת 43% בקבוצת הטיפול הסטנדרטי לאורך עד 12 חודשים.

למרות ממצאי המחקר, המומחים לא שללו את התועלת האפשרית של היפותרמיה בנסיבות שונות של טיפול לאירוע מוחי, כולל טמפרטורת היעד או משך היפותרמיה, או בסוגים שונים של אירועים מוחיים. הם כותבים כי בשלב זה, לא ניתן להמליץ על היפותרמיה בחולים עם אירוע מוחי ממאיר על-רקע חסימת MCA, מחוץ לתנאי מחקר קליני.

JAMA Neurology

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה