פנימית

מעקב פעיל אחר חולים עם ממאירות בדרגת סיכון נמוכה אינו מעלה את הסיכון לתביעות רשלנות רפואית (Annals of Surgery)

למרות חשש מפני תביעות רשלנות רפואית של רופאים, חוקרים לא מצאו עליה בתביעות רשלנות רפואית מוצלחות על-רקע מעקב פעיל כגישת טיפול בחולים עם סרטן בדרגת סיכון נמוכה, כך מדווח במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Surgery.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהנחיות מטעם ה-National Comprehensive Cancer Network שוקלות מעקב פעיל כגישה יעילה לטיפול בסרטן בדרגת סיכון נמוכה, חלק מהרופאים חוששים מגישה זו לאור פחד מתביעות אפשריות. במחקר הנוכחי הם התבססו על מאגרי הנתונים של Westlaw Edge ו-LexisNexis לזיהוי תביעות רשלנות שכללו מעקב פעיל על-רקע אבחנה של סרטן בלוטת תריס, סרטן ערמונית, כליות, שד או לימפומה בין 1990 עד 2022.

הנתונים כללו מקרים שלא פורסמו, הוראות בית משפט, החלטות חבר מושבעים והחלטת אדמיניסטרטיביות. 

בחיפוש הראשוני החוקרים זיהו 201 מקרים של רשלנות רפואית שכללו את כלל הממאירויות בדרגת סיכון נמוכה. מבין אלו, רק חמישה מקרים, כולם מקרים של סרטן ערמונית, כללו מעקב פעיל כנקודה העיקרית לתביעה.

מבין חמשת המקרים של סרטן ערמונית, שניים כללו חולים שהיו במעצר עם אבחנה של אדנוקרצינומה של הערמונית בדרגת סיכון נמוכה מאוד עם מדד גליסון של 6 נקודות אשר טופלו בגישת מעקב פעיל ע”י האורולוגים שלהם.

בשני המקרים, החולים טענו כי גישת מעקב פעיל פגעה בזכותם לענישה אכזרית או חריגה. בשני המקרים לא הייתה עדות לגרורות או פיזור ובית המשפט קבע כי גישת מעקב פעיל בוצעה בהתאם לסטנדרטים המקובלים במדינה.

שלושת המקרים אחרים כללו תביעות בהן נטען כי מעקב פעיל לא הומלץ באופן ברור כאפשרות טיפול לחולים עם אבחנה של אדנוקרצינומה של הערמונית בדרגת סיכון נמוכה מאוד והם דיווחו על רשלנות עקב התערבות (כריתת ערמונית או קריו-אבלציה). עם זאת, בכל המקרים תועדה הסכמה מדעת למעקב פעיל.

לא תועדו מקרים של תביעות על-רקע מעקב פעיל כגישת טיפול לסוגים אחרים של מחלות סרטן, בין אם כאבחנה ראשונית או במקרה של הישנות.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר צפויים לתמוך בתחושת הבטחון של רופאים בהמלצה על מעקב פעיל למטופלים המתאימים. מעקב פעיל מלווה באיכות החיים הטובה ביותר וחוסך את הצורך בטיפול-יתר ומהנתונים כעת עולה כי גישה זו אינה כרוכה בסיכון לתביעות רשלנות של הרופאים.

Annals of Surgery, March 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה