חקר הכבד

האם הגדלת צריכת וויטמין E עשויה להגן מפני מחלת כבד שומני? (Sci Rep)

הגדלת צריכת וויטמין E, הן דרך התזונה והן באמצעות תוספים, עשויה לסייע במניעת התפתחות מחלת כבד סטאטוטית משנית להפרעה מטבולית (Metabolic Dysfunction-Associated Steatotic Liver Disease, או MASLD), בפרט במבוגרים עם היפרליפידמיה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Scientific Reports.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת כבד סטאטוטית על-רקע הפרעה מטבולית (בשמה הקודם, מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול) הינה מחלת כבד כרונית נפוצה, כאשר בצורה החמורה שלה, סטיאטוהפטיטיס על-רקע הפרעה מטבולית, מלווה בעקה חמצונית. השערת המחקר הייתה כי וויטמין E, לו השפעה נוגדת-חמצון, עשויה להיות השפעה מגנה מפני MASLD.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 6,122 מבוגרים מסקר National Health and Nutrition Examination Survey לשנים 2017 עד 2020. מידע אודות הרגלי התזונה, נטילת תוספים וצריכה כוללת של ויטמין E נאסף על-סמך שני יומנים שמילאו המשתתפים בהם דיווחו על הרגלי הצריכה לאורך 24 שעות.

לאחר תקנון למאפיינים סוציו-דמוגרפיים, במבוגרים עם מחלת כבד סטאטוטית על-רקעה הפרעה מטבולית תועדה צריכה תזונתית וצריכה כוללת נמוכה יותר של וויטמין E וזוהה קשר הפוך בין צריכת וויטמין E בתזונה ובכלל ובין תוצאות MASLD.

במבוגרים ברבעון העליון של צריכת וויטמין E בתזונה תועד סיכוי נמוך ב-40% להתפתחות מחלת כבד סטאטוטית על-רקע הפרעה מטבולית (יחס סיכויים של 0.60, p=0.0091).

שימוש בתוספי וויטמין E לווה בירידה של 34% בסיכון ל-MASLD (יחס סיכויים של 0.66, p=0.0249), בעוד שבמבוגרים ברבעון העליון של צריכה כוללת של וויטמין E תועד סיכוי נמוך ב-33% ל-MASLD (יחס סיכויים של 0.67, p=0.0538).

הממצאים נותרו ללא שינוי בניתוחים סטטיסטיים שונים וההשפעות היו בולטות יותר בחולים ללא היפרליפידמיה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הגדלת צריכת וויטמין E בתזונה עשויה לסייע במניעת מחלת כבד סטאטוטית על-רקע הפרעה מטבולית, בפרט בחולים ללא היפרליפידמיה.

Sci Rep, Jan 31, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה