המעבדה הרפואית

טיפול בתכשירים אנטי-ויראליים בעלי פעילות ישירה עשוי להגן מפני אירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם זיהום בנגיף HCV (מתוך כנס ה-International Liver Congress)

 טיפול בתכשירים אנטי-ויראליים בעלי פעילות ישירה (Direct-Acting Antiviral, או DAA) מלווה בסיכון מופחת לאירועים קרדיווסקולאריים בקרב חולים עם זיהום בנגיף HCV (Hepatitis C Virus) ופיברוזיס מתקדם, אך בסיכון מוגבר להפרעות קצב והולכה.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר מחקרים הראו כי זיהום בנגיף HCV עלול להוביל להתפתחות דלקת כרונית והפרעה בבקרה חיסונית, כאשר אלו עשויים לעמוד בבסיס ביטויים חוץ-כבדיים של הזיהום הכרוני. אין נתונים רבים אודות ההשפעה ארוכת הטווח של DAA על סיבוכים מחוץ לכבד.

 החוקרים התבססו על נתונים ממדגם ANRS CO22 HEPATHER, אשר כלל נתונים ממאגר מבוטחי בריאות בצרפת. הם בחנו את הנתונים אודות 8,148 חולים עם זיהום כרוני בנגיף HCV בין אוגוסט 2012 ועד דצמבר 2015, להערכת היארעות אירועים קרדיווסקולאריים ומחלות ממאירות. התוצא העיקרי היה הקשר בין טיפול ב-DAA ובין סיבוכים מחוץ לכבד.

 הנתונים שנאספו כללו 22,326 שנות-אדם של טיפול ב-DAA ו-12,905 שנות-אדם ללא טיפול בתכשירים אלו. החוקרים מדווחים כי תועדה קורלציה בין חשיפה ל-DAA ובין סיכון מופחת למחלת עורקים היקפית (יחס סיכון של 0.54, רווח בר-סמך 95% של 0.33-0.89), השפעה חיובית על הסיכון הקרדיווסקולארי בקרב חולים עם HCV ופיברוזיס מתקדם (יחס סיכון מתוקן של 0.58, רווח בר-סמך 95% של 0.42-0.79) וסיכון מוגבר להפרעות קצב לב והפרעות הולכה (יחס סיכון של 1.46, רווח בר-סמך 95% של 1.04-2.04).

 הממצאים לא הצביעו על קשר בין שימוש ב-DAA ובין ממאירות חוץ-כבדית.

 לסיכום, חשיפה לתכשירים אנטי-ויראליים בעלי פעילות ישירה הפחיתה את הסיכון למחלת עורקים היקפית, אירועים קרדיווסקולאריים ולוותה בסיכון מוגבר להפרעת קצב והולכה. לא תועד קשר בין הטיפול בתרופות אלו ובין הסיכון להתפתחות ממאירות חוץ-כבדית.

 

מתוך כנס ה-International Liver Congress

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה