שיווק ומנהל רפואי

כוס תה כל יום עשויה לשפר את שיעורי ההישרדות של חולים עם סרטן מעי גס ורקטום (Am J Clin Nutr)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition עולה כי צריכה גבוהה יותר של תת-סוג של פלבנואידים מלווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר בחולים עם אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום, כאשר עליה קטנה בצריכת מזונות עתירים בהרכב זה, דוגמת תה, עשויה לשפר את הישרדות החולים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יש עדויות התומכות בהשפעות של פלבנואידים כנגד מחלות ממאירות, לאור היכולת שלהם לשבש מסלולי מעבר אותות האחראיים להתפתחות גידולים וגרורות. עם זאת, לא ידוע מהי ההשפעה של מרכיבים אלו על הישרדות חולים עם סרטן מעי גס ורקטום.

המחקר הפרוספקטיבי נועד לבחון את הקשר בין צריכת פלבנואידים לאחר אבחנה של ממאירות מעי גס ורקטום ובין שיעורי התמותה מכל-סיבה ושיעורי תמותה ספציפית עקב סרטן מעי גס ורקטום בקרב 2,552 משתתפים ממאגרי Health Professionals Follow-up Study ו-Nurses’ Health Study. החוקרים התבססו על שאלוני תזונה להערכת צריכת פלבנואידים בכלל ותתי-סוגים של פלבנואידים.

מהנתונים עולה כי אין קשר בין צריכה כוללת של פלבנואידים ובין הסיכון לתמותה, אך צריכה רבה יותר של Flavan-3-ol לוותה בשיעורים נמוכים יותר של תמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 0.91, רווח בר-סמך 95% של 0.84-0.99) ותמותה ספציפית עקב ממאירות מעי גס ורקטום (יחס סיכון של 0.83, רווח בר-סמך 95% של 0.69-0.99).

החוקרים זיהו תועלת דומה עם צריכת תה, כאשר לא רק שבקרב חולים ששתו 1-3 כוסות תה ביום תועד סיכון נמוך יותר לתמותה ספציפית עקב סרטן מעי גס ורקטום, בהשוואה לאלו שלא שתו תה, אלא זוהה גם קשר הפוך בין המקור העיקרי ל-Flavan-3-ol ו-Proanthocyanins, תה, ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון לכל כוס תה ביום של 0.90, רווח בר-סמך 95% של 0.85-0.95) ותמותה ספציפית עקב סרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכון לכל כוס תה ביום של 0.86, רווח בר-סמך 95% של 0.75-0.99).

החוקרים מסכמים וכותבים כי שתיית תה כל יום עשוי לשפר את שיעורי ההישרדות של חולים עם ממאירות של המעי הגס והרקטום. הם קוראים להשלים מחקרים פרוספקטיביים נוספים במטרה לאשר את הממצאים וכן להבין טוב יותר את המנגנונים הביולוגיים בבסיס הקשר הנ”ל.

Am J Clin Nutr, March 2023

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה